Vi ringer deg tilbake
Fornavn Etternavn
Mobilnummer
Epost
Ønsker tid

OM OSS KONTAKT OSS
Avreise



BAGASJE/ INNSJEKKET OG HÅNDBAGASJE.

Innsjekket bagasje på maksimalt 20 kg per person kan bestilles mot en tilleggspris. Se spesifiserte bagasjeregler på nettsiden vår under flyselskaper. Dersom to eller flere reisende velger å pakke innsjekket bagasje i en og samme reisebag, må den ikke veie mer enn 30 kg. Sportsutstyr og golfutstyr inngår ikke i den tillatte bagasjevekten for innsjekket bagasje og håndbagasje, men kan bestilles mot et tillegg i  pris og må bestilles på forhånd. Golfbager kan maksimalt veie 15-20 kg og koste mellom 500-1000 NOK avhengig av flyselskap og må bestilles på forhånd. Verdisaker og stjelbare gjenstander som penger, verdipapirer, smykker, briller, kamera, mobiltelefoner, data, elektronisk utstyr og lignende skal oppbevares i håndbagasjen sammen med viktig medisin og er forbudt å sende i innsjekket bagasje. Rullestoler kan tas med gratis og er ikke inkludert i bagasjevekten. Sørg for at all spesialbagasje, inkludert barnevogner, er innpakket riktig og regnes som spesialbagasje. Det er mulig å leie beskyttende emballasje på https://airshells.com/og kan hentes på flyplassen før avreise. Plastposer finnes og kan fåes kjøpt på de fleste norske flyplasser før avgang.Vi anbefaler dem og se gjerne over om deres forsikring dekker for eventuell spesialbagasje som barnevogner og rullestoler, sportsutstyr osv.

 

Flyselskapets regler for pakking av innsjekket bagasje er følgende: bagasjen skal ikke inneholde gjenstander som kan skades under flyturen, f.eks. gjenstander som er utilstrekkelig pakket. Innsjekket bagasje skal være forsvarlig innpakket slik at det tåler håndtering med annen bagasje i lasterommet. Av sikkerhetsmessige grunner er farlig gods forbudt og medbringe ombord eller i innsjekket bagasje. Det som regnes som farlig gods er for eksempel: våpen og ammunisjon av ulike slag , komprimerte gasser, oksygenrør, skummende produkter som kvikksølv osv.. brannfarlige produkter, fyrverkeri, gifter, radioaktivt stoff , andre stoffer som kan inneholde bakterier eller virus. Les mer om samferdselsstyrets regler gjeldende bagasje og håndbagasje på deres hjemmeside.

Se også informasjon under bevegelse og uførhet under spesielle behov.

 

HÅNDBAGASJE:De fleste flyselskap godkjenner kun en veske i  kabinen eller en håndveske /ryggsekk som håndbagasje. Se spesifiserte bagasjeregler angående vekt og mål på hjemsiden under flyselskap.

Du får kun ta med deg et begrenset antall flytende gjenstander i din håndbagasje. Flytende gjenstander regnes for eksempel drikke, kremer, geleer, sprayer, smørbare ting som leverpostei,smør. Væske i beholdere som rommer inntil 100 ml kan passere sikkerhetskontrollen I lukket plastpose (beholdere som rommer mer enn 100 ml kastes uavhengig av hvor mye væske de inneholder) Alle beholdere må få plass i en gjennomsiktig en-liters pose. Kun 1-liters pose er tillatt per reisende.

Eksempel på beholdere er flasker, bokser og tuber. Du plukker opp posen fra din håndbagasje og viser den i sikkerhetskontrollen. Flytende medisiner ,barnemat og dietmat som du behøver under reisen må også vises i sikkerhetskontrollen, men de behøver ikke å ligge i gjenlukkbar plastpose. Disse reglene gjelder ikke beholdere som er pakket og sendt i innsjekket bagasje . Det er viktig at en lukker veskene nøye. Skulle skader oppstå på grunn av at en flaske i bagasje knuser blir desse ikke erstattet. For mer info se www.avinor.no

 

Den reisende har selv ansvar for sin håndbagasje og bagasje under busstransporten. Hold alltid oppsyn med din bagasje og se til at de kommer inn i riktig buss.

 

SKADET/ELLER MISTET BAGASJE.
Om bagasjen mot formodning forsvinner eller blir ødelagt må man gjøre en P I R anmeldelse ( Property Irregularity Report ) Rapporten må gjøres umiddelbart på flyplassen i forbindelse med uthenting av bagasjen for at flyselskapet skal kunne behandle eventuelle erstatningskrav. Om skaden ikke oppdages på flyplassen tar visse flyselskap imot anmeldelsen innen 7 dager etter at skaden oppsto, men som regel må man være tilgjengelig og tilbake på flyplassen igjen. Vær klar over at om en ikke har utført en P I R raport kan en heller ikke kreve erstatning fra flyselskapet ettersom den rapporten er den reisendes eneste bevis på at skaden skjedde under flyvningen og ikke under transport av bil eller buss,derfor skal P I R rapporten gjøres når en henter ut bagasjen. Neckermann Nordics personalet kan derimot ikke utføre en P I R raport.

 

DIREKTEFLY
Begrepet direktefly anvendes bare for det norske forbrukertilsynet og gjelder strekninger som går nonstop og strekninger der det må foretas en teknisk mellomlanding, som for eksempel for å plukke opp passasjerer eller for å fylle drivstoff. Det finnes ingen tidsstandard for en teknisk mellomlanding, men som regel er det fort unnagjort. Ofte sitter passasjerene i setene under mellomlandingen.

 

BARE FLYSETE
Bare flysete innebærer fly uten bosted/hotell eller transport. En er selv ansvarlig for og komme seg til flyplassen i god tid før flyets avgang og holde seg oppdatert på tidstabellen under evt endringer. Busstransport kan bestilles mot et pristillegg til enkelte av våre reisemål men da gjelder visse regler for av og påstigning. Spesielle transport priser kan forekomme for « kun fly «. Kontroller tid og plass for bussens avgang senest 24 timer før hjemreisen ved å kontakte Neckermann Nordic på reisemålet.

 

FORSINKELSER
Forsinkelser kan dessverre oppstå av ulike grunner som f.eks dårlig vær, tetthet i luften eller pga. tekniske feil osv.. Neckermann Nordic og våre flyselskaper gjør alt vi kan for å unngå forsinkelser. En kan derimot ikke regne med og få erstatning for sen ankomst, taxi turer ved hjemkomst eller for overnatting på hotell, heller ikke for telefonkostnader. Ved forsinkelser må du delta i den informasjonen som gies av flyselskapet eller dens representant.

 

INNSJEKKING PÅ FLYPLASSEN

Innsjekkingen på flyplassen begynner normalt sett 2-3 timer før flyavgang. Det kan forekomme forandringer på de ulike flyplassene avhengig om det er høy – og lavsesong, det er derfor viktig og holde seg oppdatert via flyplassenes offisielle informasjons sider. Innsjekkingen stenger ca 45- 60 min før flyets avgang og ombordstigningen begynner. Reisedokumentene skal vises frem ved innsjekkingen. Om en ikke sjekker inn og ikke er med på flyet fra Norge mister en retten til hjemreisen. Ubenyttet del av reisen etterbetales ikke og hele reisen blir dermed kansellert.

På enkelte reiser og hos noen flyselskaper kan du også sjekke inn på nett og det er flyselskaper som krever online innsjekking, da de ellers tar en ekstra kostnad for manuell innsjekking. Informasjon om dette finner du på nettsiden under flyselskaper.

 

HELSE OG GRAVIDITET

Om en har spesielle helseproblemer skal det da fremvises en legeattest som godkjenner at man kan reise. Kontroller også med ditt forsikrings- selskap hva som gjelder vedrørende din sykdom i forbindelse med reisen. Den reisende står selv ansvarlig for sin helsetilstand slik at en ikke utsetter hverken seg selv eller andre medreisende for fare, smitte eller andre ubehageligheter. Våre flyselskap aksepterer ikke passasjerer ombord som har en smittsom sykdom som for eksp,vannkopper, røde hunder, meslinger, difteri , smittsom hepatitt og lignende.Det er ikke tillat for gravide, barn eller bevegelseshemmede og sitte ved en nødutgang.


GRAVIDITET: Det er tillat å fly når en er gravid, men det er flyselskapets egne regler som gjelder og disse finner en på deres hjemmeside. Det er viktig og notere seg at flyselskap og forsikrings selskap kan ha ulike regler for gravide. Dvs. flyselskapet kan godkjenne at en kan fly langt inn i graviditeten mens forsikrings selskapet kanskje sier halve tiden av svangerskapet. Kontroller derfor nøye hva forsikringen dekker om noe uforusett skjer og hvor langt inn i graviditeten en er. En må også ha med seg en legeærklæring på engelsk som viser hvor langt en er på vei i graviditeten både på ut – og ved hjemreisen. Beroende på omstendighetene kan kapteinen på flyvningen begjære en ny legeærklæring eller i visse tilfeller til og med nekte en ombordstigning. Under og etter uke 35 er det ikke lov å fly, det er også spesielle regler for tvilling graviditeter.

 

MONTREAL KONVENSJONEN

Dette er en internasjonal regel som alle flyselskap må følge og som kontrollerer flyselskapets erstatnings ansvar for passasjerene og deres bagasje. Montrealkonvensjonen regulerer og eventuelt begrenser transpotørens / flyselskapets erstatnings ansvar for dødsfall eller skade for ødelagt bagasje, tapt eller skadet fraktkostnad.

 

MÅLTIDER OG SERVICE OMBORD

Måltider og service ombord kan variere og for eksakt informasjon angående dette finner en informasjon under egen fane/flyselskap på hjemmesiden. Om det ikke går ann og forhåndsbestille mat så finnes det drikke og snacks (i begrenset utvalg) som en kan kjøpe ombord. De aller fleste selskaper tar betalt med kredittkort. Normale debet kort kan aksepteres som i tilfelle står under de resp, flyselskaper , men forutsetningen er da at kortet er åpent for sk offline kjøp. Alle kjøp ombord er en avtale mellom kunden og flyselskapet og ikke noe som Neckermann Nordic tar ansvar for. Kabinpersonale ombord snakker engelsk . Til visse land som f.eks Egypt finnes det ingen alkohol servering. Når det gjelder spesielle matvarer se da under avsnittet som heter SPESIALMAT OG ALLERGIER.

 

NEKTE OMBORDSTIGNING – Fly og buss

Flykapteinen har i følge internasjonale bestemmelser rett til å nekte passasjerer ombordstigning eller bestemme og avvise en av flere grunner. Det kan blant annet være om kapteinen får inntrykk av at noen betyr en fare for sikkerheten ombord eller hvis ens bagasje kan utgjøre en trussel , manglende reisedokumenter, berusede, eller narkotika påvirkede personer. Uansett anledning til avvisningen kan ikke passasjeren stille noe som helst krav på etterbetaling av ubrukt del av reisen. Om avvisningen innebærer kostnader/tap må passasjeren selv stå for disse med eventuelle tilleggs kostnader. Til og med Neckermann Nordic og deres samarbeidspartner har rett til å nekte en reisende å reise. Eventuelt kan en også bli politiannmeldt hvis flyselskapet eller Neckermann Nordic finner dette nødvendig. En passasjer kan også bli avvist fra våre transport busser av lignende grunner og vilkår.

 

TAXFREE

Visse flyselskaper selger taxfree varer og annet ombord på flyet og dette er en direkte avtale mellom den reisende og flyselskapet. Neckermann Nordic fratar seg ansvaret for salg av taxfree varer og annet ombord. Hvis det oppdages feil i ettertid bees en om å kontakte flyselskapet direkte. For informasjon om tollregler se www.toll.no

Be om å bli oppringt
+46 (10) 337 05 06
Neckermann gjør det mulig!
footer logo
tournate logo