Fornavn Etternavn | Mobilnummer |
Epost | |
Ønsker tid | |
Her finner dere generell informasjon om hva som gjelder for de flyselskapene som vi i Neckermann Nordic bruker.
Innsjekket bagasje og håndbagasje
De fleste flyselskaper godtar kun én stykk håndbagasje eller én veske/ryggsekk som håndbagasje, og dette er gratis. Ønsker du å sjekke inn din bagasje på maks 20 kg per person, kan dette bestilles som et ekstra tillegg. Golfutstyr og annet utstyr kan bestilles separat mot et tillegg. For barnevogner, se under for hvert flyselskap.
Innsjekking på flyplassen
Innsjekking på flyplassen starter normalt 2-3 timer før avgang. Avvik kan forekomme på de ulike flyplassene avhengig av høy- og lavsesong, og derfor er det ekstra viktig å holde seg oppdatert via flyplassenes offisielle informasjonssider. Normalt stenger innsjekkingen ca. 45-60 minutter før flyets avgang og ombordstigning begynner. Reisedokumentene må fremvises ved innsjekk. Hvis du ikke sjekker inn og ikke er med på flyet fra Sverige, mister du retten til å bruke hjemreisen. Ubenyttet del av reisen refunderes ikke og dermed hele reisen avbestilles.
Tildeling av sete ombord flyet
Tildeling av seter håndteres av flyselskapet, og de vil alltid gjøre sitt beste for å prøve å sikre at reisende i samme bestilling får sitte sammen. Det er imidlertid ingen garanti da det finnes mange faktorer som kan være avgjørende ved tildeling av sete, som for eksempel hvordan reisefølget ser ut i forhold til antall spedbarn, antall forhåndsbestilte seter, og mer som flyselskapene må ta hensyn. I noen flyselskaper kan du forhåndsbestille et spesial sete mot tillegg, og med et slik tilleggskjøp kan du garatere deg et sete.
Direkte flyvinger
Ifølge forbrukertilsynet brukes begrepet direktefly om ruter som går non-stop, og også om ruter som gjør en teknisk mellomlanding, eller for eksempel for å å hente passasjerer og fylle drivstoff. Det finnes ingen standard tid for en teknisk mellomlanding, men det skjer vanligvis så raskt som mulig. Mesteparten av tiden forblir passasjerene sittende under mellomlandinger.
Endring av flyseskap eller flytype.
Ved tilfeller av forsinkelser og andre situasjoner som kan oppstå kan det hende at du noen ganger må fly med et annet flytype, eller fly med et annet innleid selskap for å kunne fullføre flyetreisen. Disse flyselskapene eller flytypene er like trygge som de selskapene som flyr for oss.
Allergi mot nøtter
Flyselskaper kan aldri garantere en nøttefri flytur for de som lider av alvorlig nøtteallergi, da spor av nøtter kan bli funnet i mat og tatt med om bord av andre passasjerer. Hvis du har en alvorlig nøtteallergi vær vennlig og informer kabinpersonalet ved innsjekk, og også om bord flyet. Hvis det er mulig så vil kabinpersonalet informerere passasjerene, og be dem om å ta hensyn og ikke åpne nøtteprodukter eller spise de under flyvningen. Allergimedisiner må bringes med om bord i kabinen.
Inmobilitet, funksjonshemming og spesielle behov
Dersom du har spesielle behov på denne reisen, kan du informere oss om dette når du bestiller reisen. Det finnes internasjonale regler for hvor mange funksjonshemmede som kan reise på samme fly. Dette gjelder også hvis du er helt/delvis alene ved ombordstigning og avstigning, og hvis du har med deg din egen ledsager. Funksjonshemmede inkluderer også døve, blinde, psykisk utviklingshemmede, alderdom eller annen sykdom som betyr at du kan ha utfordringer med å komme deg av og på flyet.
Assistanse på flyplassen kan bestilles gjennom oss på Neckermann Nordic, men merk at det er det respektive lands luftfartstilsyn som leverer denne tjenesten. Den reisende må kunne ta vare på seg selv og sin bagasje, eller reise med noen som kan gi nødvendig assistanse under reisen, og i nødsituasjon. Vanligvis må du komme inn på flyplassen og kontakte det angitte stedet for å få hjelp. Det er mindre vanlig å kunne få assistanse utenfor flyplasser med for eksempel drosjer og busser.
Setevalg for funksjonshemmede på flyvningen følger internasjonale sikkerhetsforskrifter, og disse bestemmer hvilket sete den funksjonshemmede får tildelt om bord. Det er ikke tillatt å sitte ved nødutganger. Hvis en funksjonshemming krever at du sitter i nærheten av reisefølget ditt, må du alltid kontakte oss eller flyselskapet i god tid før avreise.
Medisiner og medisinsk utsyr ombord
Alle typer av medisiner må være i originalemballasje, og hvis medisin er foreskrevet, må en legeattest på engelsk være tilgjengelig med deg under hele reisen, og den må bevise at du har rett til legemiddelet. Livsviktige medisiner må plasseres i håndbagasjen. Hvis du har diabetes så må du ta med insulinpumpe, insulinpenn og blodsukkermåler om bord på flyet sammen med en legeerklæring på engelsk.
Hvis du har behov for å ta med deg medisinsk utstyr, må vi godkjenne dette før avreise, og det er derfor viktig at du informerer oss om hvilket utstyr det gjelder allerede ved bestilling. Dette kan for eksempel være oksygenflaske, en snorkemaskin osv. Normale avbestillingsregler gjelder hvis utstyret ditt blir avvist, og derfor anbefales det å gjøre bestillingen via vårt kundesenter.
Fly forsinkelser
Dessverre kan det forekomme flyforsinkelser av ulike årsaker som dårlig vær, flytrafikk i luften eller på grunn av tekniske feil, etc. Neckermann Nordic og våre flyselskaper gjør alt vi kan for å unngå forsinkelser. Du kan allikevel ikke forvente å motta kompensasjon for tapte forbindelser, drosjereiser, overnattinger på hotell, og heller ikke for telefonkostnader. Ved tilfeller av forsinkelser er det din ansvar å følge opp informasjonen fra flyselskapene eller deres representanter.
Sertifikat ved flyforsinkelser
Det er alltid flyselskapet som utsteder forsinkelsessertifikatet. Hvis du som forventet ikke får den hjelpen du ber om, kan du alltid kontakte oss i Neckermann Nordic for dialog.
Skadet/tapt bagasje
Hvis bagasjen uventet blir tapt eller går i stykker, må du lage en såkalt P.I.R. varsling (Property Irregularity Report). Rapporten må skaffes direkte på flyplassen i forbindelse med henting av bagasjen for at flyselskapet skal kunne behandle eventuelle erstatningskrav. Hvis skaden ikke oppdages på flyplassen, godtar noen flyselskaper rapporten innen 7 dager etter at skaden oppstod, men vanligvis må du gå til flyplassen igjen. Vær oppmerksom på at hvis du ikke har laget en PIR-rapport, kan du heller ikke kreve kompensasjon fra flyselskapet, fordi den rapporten er den eneste reisebevis på at skaden oppstod under flyvningen og ikke under en bil- eller bussreise. PIR-rapporten gjøres vanligvis ved bagasjeutlevering. Neckermann Nordics personalet kan ikke lage en PIR-rapport.
Norwegian Airlines
Innsjekking på nett
Med Norwegian kan du sjekke inn på nettet fra
48 timer før avreise på Norwegians nettsider.
Forhåndsbestilling av sete
Det er mulig å forhåndsbestille sete minst 48
timer før avreise. Seter bestilles direkte hos flyselskapet og er ikke
inkludert i reisens pris.
Bagasje
Følgende regler gjelder for reisende over 2
år.
Håndbagasje opp til 10 kg 55x40x23 cm er
inkludert i reisens pris. Det er mulig å kjøpe opptil 23 kg innsjekket bagasje
på bestillingstidspunktet (ved innsjekking av bagasje på flyplassen er prisen
høyere enn ved forhåndsbestilling).
For spedbarn under 2 år er 5 kg innsjekket
bagasje inkludert, enten pakket i foreldrenes bagasje eller i en separat bag.
Barn opp til 11 år kan ta med barnevogn
gratis, og det er opp til innsjekkingspersonalet om barnevognen skal sjekkes
inn ved skranken eller om den kan tas med til gaten. Vi anbefaler at du pakker
barnevognen i god tid før innsjekking, eller leier en Airshell (spesiell
"koffert" for barnevogner og lignende) på flyplassen.
Hvis den
tillatte bagasjevekten overskrides, blir et fast gebyr per kg og ruten påført,
gebyret betales direkte til flyselskapet på flyplassen.
Spesial bagasje
Rullestoler/rullatorer sjekkes inn gratis, men
det er viktig at du som reisende informerer oss så snart som mulig hvis du tar
med egen rullestol eller rullator, slik at vi kan informere flyselskapet. Når
du kontakter oss, ber vi deg informere oss om type hjelpemiddel, lengde,
bredde, høyde og vekt.
Golfbag regnes som spesialbagasje og må
bestilles før avreise. Maksimal vekt per golfbag er 15 kg.
Medisinsk utstyr skal oppgis til våre
reisekonsulenter når du bestiller reisen, slik at vi kan informere/søke om
tillatelse fra flyselskapet.
Mat om bord
Ingen måltider er inkludert i reisens pris.
Drikkevarer og diverse snacks er tilgjengelig
for kjøp om bord, og alle kjøp om bord vil bli belastet i avreiselandets
valuta. Norwegian aksepterer kun betaling med kredittkort om bord.
Neckermann er ikke ansvarlig for salg om bord.
Betalingsmåter om bord
Kun kredittkort mot faktura gjelder når du
ikke kan kontakte banken under flyreisen eller du på forhånd har sjekket med
banken din at ditt vanlige betalingskort også fungerer uten direkte kontakt med
banken, såkalt offline-kjøp.
Taxfree Det er
ikke mulig å forhåndsbestille taxfree-produkter. I stedet henviser vi deg til
butikkene på flyplassene. På enkelte flyreiser kan det forekomme at
taxfree-produkter selges om bord. Neckermann er ikke ansvarlig for salg om
bord.
Kontaktinformasjon
For bagasjeproblemer, forsinkelser og kommentarer om flyvningen, vennligst
kontakt flyselskapet direkte.
Hjemmeside
https://www.norwegian.com/no
PEGASUS AIRLINES
Innsjekking på nett
Med Pegasus kan du sjekke inn på nettet fra 48
timer før avreise på Pegasus Airlines' nettside.
Forhåndsbestilling av sete
Det er mulig å forhåndsbestille seter tidligst
48 timer før avreise. Seter bestilles direkte hos flyselskapet og er ikke
inkludert i reisens pris.
Bagasje
Alle reisende over 2 år har lov til å ta med
håndbagasje på maks. 3 kg med en maksimal størrelse på 40x30x15 cm til å legge
under setet.
Det er også mulig å legge til, mot et gebyr, 8
kg håndbagasje eller 20 kg innsjekket bagasje og én håndbagasje på 8 kilo med
maks mål på 55x40x20 cm ved bestilling av reisen. (ved kjøp av bagasje på
flyplassen er prisen høyere enn hvis den er forhåndsbestilt).
Barn over 2 år kan ha med seg både barnevogn
og bilstol for barn, men vær oppmerksam på at de er inkludert i den tillatte
mengden bagasje. For barn under 2 år er en barnevogn eller et bilsete og 10 kg
bagasje inkludert.
** Barneseter og barnevogner må sjekkes inn.
Hvis den
tillatte bagasjevekten overskrides, blir et fast gebyr per kg og ruten påført, betales
gebyret direkte til flyselskapet på flyplassen.
Spesialbagasje
Eventuell overvekt betales direkte ved
innsjekking av bagasje. Golfbag regnes som spesialbagasje og må bestilles før
avreise. Maksimal vekt per golfbag er 15 kg.
Barnevogner for barn under 2 år, rullatorer og
rullestoler (ikke elektriske) må sjekkes inn, men teller ikke som bagasje og
sjekkes derfor inn kostnadsfritt. For å ta med en elektrisk rullestol,
vennligst kontakt oss via e-post eller telefon før avreise.
Medisinsk utstyr bør meddeles til våre
reisekonsulenter når du bestiller reisen, slik at vi kan informere/søke om
tillatelse fra flyselskapet.
Mat om bord
Måltider er ikke inkludert i reisens pris, men
kan bestilles direkte gjennom Pegasus før avreise på deres hjemmeside.
Drikkevarer og diverse snacks kan kjøpes om
bord. Betaling skjer kontant i euro eller med kredittkort.
Neckermann er ikke ansvarlig for salg ombord.
Betalingsmåter om bord
Du kan betale i euro og med kredittkort. Vær
oppmerksom på at kun kredittkort mot faktura er gyldig når du ikke kan kontakte
banken under flyturen, sjekk med banken din på forhånd at ditt vanlige debet-
og kredittkort også fungerer uten direkte kontakt med banken, såkalt offline-kjøp.
Taxfree
Det er ikke mulig å forhåndsbestille
taxfree-produkter. Vi henviser deg i stedet til butikkene på flyplassene. På
enkelte flyreiser kan det forekomme at taxfree-produkter selges om bord. Vi er
ikke ansvarlige for salg ombord.
Kontaktinformasjon
For bagasjeproblemer, forsinkelser og
kommentarer om flyvningen, vennligst kontakt flyselskapet direkte.
Hjemmeside
SunExpress
Forhåndsbestill
setet ditt
Du kan
bestille sete på nettet mot en ekstra avgift - opptil 6 timer før avgang på
internasjonale flyvninger.
Innsjekking
på nett
Du kan
sjekke inn gratis på nettet minst 72 timer før avgang på SunExpress' nettsted.
Ved innsjekking på flyplassen påløper det et innsjekkingsgebyr.
Bagasje
Følgende
regler gjelder for reisende over 2 år.
Håndbagasje
på maks 8 kg 55x40x23 cm er inkludert i reisens pris.
Spedbarn under 2 år har en tillatt bagasjevekt på 20
kg. Barnevogner, reisesenger og bilbarnestoler stues i lasterommet uten ekstra
kostnad.
Hvis den
tillatte bagasjevekten overskrides, blir et fast gebyr per kg og ruten påført,
gebyret betales direkte til flyselskapet på flyplassen.
Spesialbagasje
Hvis den
tillatte bagasjemengden overskrides, påløper det et gebyr for overvekt på 10,00
euro per kg per rute, som betales direkte til flyselskapet på flyplassen.
På alle
flyreiser vil sportsutstyret ditt bli lastet opp til 30 kg per stykk i
lasterommet, vennligst kontakt våre reisekonsulenter hvis du ønsker å ta med
sportsutstyr.
Hvis
vekten på spesialbagasjen overskrider den maksimalt tillatte vekten for
spesialbagasje, vil et gebyr på € 10 per kg per rute bli belastet.
Vær
oppmerksom på at på grunn av gjeldende EU-forskrifter må hver bagasje ikke veie
mer enn 32 kg.
Du kan
enkelt bestille sportsutstyr på nettet via "Mine bestillinger" på
SunExpress' nettside.
Små musikkinstrumenter kan medbringes i kabinen
innenfor den tillatte mengden håndbagasje. Større instrumenter må bestilles
separat mot en ekstra avgift.
Rullestol og medisinsk utstyr må meldes til våre
reisekonsulenter, med detaljert informasjon om utstyrets type, dimensjon eller
vekt.
Taxfree
Det er ikke mulig å forhåndsbestille
taxfree-produkter. På enkelte flyreiser kan det forekomme salg av
taxfree-produkter om bord. Neckermann er ikke ansvarlig for salg om bord.
Mat
om bord
Ingen måltider er inkludert i reisens pris. Måltider
om bord kan forhåndsbestilles inntil 36 timer før avreise.
Drikkevarer og diverse snacks er tilgjengelig for
kjøp om bord. Neckermann er ikke ansvarlig for salg om bord.
Betalingsmåter om bord
Kun kredittkort mot faktura er gyldig hvis du ikke
kan kontakte banken din under flyreisen eller hvis du på forhånd har sjekket
med banken din at ditt vanlige betalingskort også fungerer uten direkte kontakt
med banken, såkalte offline-kjøp.
Kontaktinformasjon
For bagasjeproblemer, forsinkelser og kommentarer om
flyreisen, vennligst kontakt flyselskapet direkte.
Hjemmeside
https://www.sunexpress.com/en-gb/