GENERELLE REISEVILKÅR FOR
PAKKEREISER
Neckermann Nordic Norge er en del av
Neckermann Nordic Sverige, og de reisende er beskyttet av/skal følge
pakkereiseloven som er utarbeidet av den svenske reisebransjeforeningen (SRF).
Alle reisevilkår er i samsvar med EU-rettighetene som
gjelder for pakkereiser. Den reisende må også overholde de spesielle vilkårene som er angitt i kursiv tekst.
For reisen gjelder Svenska Resebyråföreningens (SRF)
generelle vilkår som ble avtalt i bransjen 28. juni 2018 (revidert 20. mai
2021) og arrangørens spesielle vilkår, som er spesifisert nedenfor. Særvilkårene er angitt i kursiv tekst.
Reisearrangøren har rett til å anvende særskilte
vilkår som avviker fra de generelle vilkårene, dersom anvendelsen av særskilte
vilkår er begrunnet i reisens spesielle karakter, spesielle regler for
transporten (f.eks. bestillings- og salgsvilkår for rutefly), avvikende
innkvarteringsvilkår på grunn av reisens spesielle karakter eller spesielle
forhold på reisemålet. Særvilkårene må ikke være i strid med pakkereiseloven
til ulempe for den reisende.
De generelle og spesielle vilkårene er en del av
avtalen og gjelder for alle reisende som inngår en avtale.
Vær oppmerksom
på at punktene 12-17 er utarbeidet av Neckermann Nordic og ikke er en del av de
generelle bestemmelsene til den svenske reisebyrå- og arrangørforeningen.
Med
"pakke" og "pakkereise" menes i disse vilkårene en slik
"pakkereise" som det henvises til i pakkereiseloven (2018:1217) og
som oppstår gjennom en kombinasjon av minst to ulike typer reisetjenester som
refererer til samme pakke, f.eks. fly, hotell, bil, tog og aktiviteter. Ved
bestilling av kun én reisetjeneste gjelder ikke disse generelle og spesielle
vilkårene for pakkereiser. I disse vilkårene omtales kunden heretter som
"den reisende" eller "kunden".
Pakkereiser kan være med charterfly eller rutefly, og
pakker med rutefly kalles også noen ganger dynamiske reiser, alternativt reiser
som pakkes dynamisk, i reisevilkårene.
De kombinerte reisetjenestene som tilbys
deg, utgjør en pakkereise i henhold til direktiv (EU) 2015/2302. Du er derfor
omfattet av alle EU-rettigheter som gjelder for pakkereiser. Neckermann Nordic
er fullt ut ansvarlig for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt. I tillegg
har Neckermann Nordic, i henhold til loven, en beskyttelse til å refundere
betalingene dine og, når transport er inkludert i pakkereisen, sikre
hjemtransporten din hvis de eller de selv blir insolvente. Mer informasjon om
sentrale rettigheter i henhold til direktiv (EU) 2015/2302 [EU 2015/2302].
1. AVTALEN
Avtalen omfatter informasjon om det
aktuelle reisearrangementet inkludert hotellbeskrivelse,
destinasjonsbeskrivelse, "viktig informasjon om reisen" som finnes på
https://www.neckermann-nordic.no,
bestillingsbekreftelsen som den reisende mottar fra arrangøren samt annen
informasjon som er vedlagt bestillingsbekreftelsen.
1.1 Avtalen blir bindende for partene når arrangøren
har bekreftet den reisendes bestilling skriftlig, med mindre annet er avtalt.
Arrangøren må bekrefte den reisendes bestilling uten forsinkelse. Angreretten
gjelder ikke for pakkereiseavtaler.
1.1.1 Avtalen
er inngått og blir bindende for partene når arrangøren har bekreftet den
reisendes bestilling skriftlig (bestillingsbekreftelse) og den reisende har
betalt avtalt påmeldingsavgift innen avtalt tid i henhold til arrangørens
anvisninger. Påmeldingsavgiften kan også anses som et delbeløp av en
sluttbetaling.
1.2 Den hovedreisende er den personen i hvis navn
avtalen er inngått. Hovedreisende oppgis først i reisedokumentene eller på
annen tydelig måte. Hovedreisende er ansvarlig for betaling i henhold til
avtalen. Alle endringer og eventuelle avbestillinger må gjøres av den
hovedreisende. Unntak kan gjøres hvis hovedreisende blir alvorlig syk og ikke
kan gjennomføre endringen eller avbestillingen. Hovedreisende er ansvarlig for
å gi arrangøren korrekt bestillingsinformasjon for andre reisende som omfattes
av avtalen. Eventuell refusjon skjer til den hovedreisende.
1.2.1
Hovedreisende må sørge for at korrekt kontaktinformasjon oppgis. Dette er av
største viktighet slik at hovedreisende kan nås ved utsendelse av
bestillingsbekreftelse og billett samt viktige beskjeder som f.eks. endringer i
avgangstider. Refusjon til en annen person enn den hovedreisende skjer kun via
fullmakt fra den hovedreisende.
For å kunne
oppfylle avtalen innhenter Neckermann Nordic nødvendige personopplysninger. Se
punkt 12.
1.3 Hvis den reisende er under 18 år og reiser uten
foresatte, må dette oppgis ved bestilling. Enkelte reiser kan kreve en
aldersgrense som kan være høyere enn 18 år. Informasjon om dette gis ved
bestilling.
1.3.1
Vergefullmakt finnes på nettsiden og skal fylles ut og signeres i forbindelse
med bestillingen og tas med på reisen. Kontaktinformasjon til reisemålet finner
du under kontakt oss på nettsiden.
1.3.2 Barn og
unge under 16 år kan ikke reise uten følge av en voksen.
1.3.3 Du må
være 18 år for å bestille en pakkereise med rutefly.
1.3.4 Du må
være over 18 år for å bestille en pakkereise med Neckermann Nordic.
1.4 Tidspunktene for avreise og hjemreise i
bestillingsbekreftelsen er foreløpige. Arrangøren skal så snart som mulig, og
om mulig senest 20 dager før avreise, angi de avgangstider som skal gjelde for
reisen.
1.4.1 Hvis de
oppgitte avgangstidene for ut- eller hjemreisen avviker fra de foreløpige
avgangstidene som er oppgitt i bestillingsbekreftelsen med mer enn 8 timer, har
den reisende rett til å trekke seg fra avtalen. For øvrig gjelder de generelle
reisebetingelsene om arrangørens endringer før avreise. Dersom den reisende
ønsker å benytte seg av sin rett til å trekke seg fra avtalen i henhold til
forrige avsnitt, må melding om dette gis til arrangøren innen 3 dager etter at
den reisende har mottatt informasjon om avgangstidene. Tidspunktene for ut- og
hjemreise kan endres flere ganger før avreise.
1.4.2 For
reiser med rutefly kan avreisetidspunktene endres på kort varsel og er utenfor
arrangørens kontroll. Spesielle vilkår gjelder for lange ferier.
1.5 Arrangøren skal gi generell informasjon om hva
som gjelder med hensyn til pass og visum.
1.5.1. Generell informasjon om pass og
visum finner du på www.neckermann-nordic.no under viktig informasjon om reisen
og under pass og
visum.
1.6 Arrangøren skal gi generell informasjon om
helsebestemmelser for reisemålet.
1.6.1. Aktuell
og relevant informasjon om reisemålet er tilgjengelig på nettsiden. Den
reisende er selv ansvarlig for å innhente instrukser om helsebestemmelser som
er relevante for pakkereisen og om spesielle behov knyttet til egen
helsetilstand. Den reisende er også ansvarlig for å sette seg inn i hvilke
regler som gjelder på reisemålet når det gjelder personlige behov. Den reisende
må også respektere og følge de lover og regler som gjelder i de landene som
besøkes. Mer informasjon finner du for eksempel på Utenriksdepartementets
reiseinformasjon.
1.7 Tilknytningsreiser eller spesialarrangementer er
kun inkludert i pakkereiseavtalen dersom disse er bestilt sammen og samtidig
med tjenestene som inngår i pakkereisen, eller dersom disse er solgt sammen med
andre tjenester til en samlet pris.
1.7.1 Kun de
tjenestene som er spesifisert på bestillingsbekreftelsen / reisekvitteringen /
billetten er inkludert i pakkereisen. Hvis det er bestilt en tjeneste i forbindelse
med reisen som ikke står på reisedokumentet, skal den anses som en tjeneste som
ikke er inkludert i pakkereisen. Det kan f.eks. være en tilslutningsflyvning
til hovedflyvningen i pakken.
1.8 Eventuelle ønsker eller spesialtjenester på den reisendes
anmodning er kun inkludert i avtalen dersom disse er uttrykkelig bekreftet
skriftlig av arrangøren.
1.8.1 Ønsker
garanteres ikke.
1.9 Den reisende er forpliktet til å kontrollere
bestillingsbekreftelsen/ reisedokumentene så snart de er mottatt og at alle
opplysninger er korrekte, herunder at navn er riktig stavet og stemmer med
passet. Eventuelle unøyaktigheter må rapporteres så snart som mulig. Arrangøren
forbeholder seg retten til å kreve et gebyr som tilsvarer de faktiske
kostnadene ved å korrigere feilaktige opplysninger, samt en rimelig
kompensasjon for det ekstraarbeidet som korrigeringen medfører. Hvis
unøyaktigheten skyldes arrangøren eller noen som er engasjert av arrangøren,
skal rettingen skje uten kostnad for den reisende.
1.9.1 Neckermann Nordic sender ikke ut
bestillingsbekreftelse og/eller billett i papirform. Den reisende må selv sørge
for utskrift der det er nødvendig. I forbindelse med bestillingen sendes en
bestillingsbekreftelse og/eller billett til den e-postadressen som ble oppgitt
ved bestillingen. Billetten er også tilgjengelig under hovedpassasjerens
bestillingskonto, som du får tilgang til ved å logge deg inn på www.neckermann-nordic.no
under innlogging
og bruke hovedpassasjerens e-postadresse. Billetten er personlig og kan ikke
overdras på annen måte enn gjennom kontakt med Neckermann Nordics personale og
mot et gebyr og i henhold til visse regler.
1.10 Den hovedreisende må umiddelbart varsle
arrangøren om eventuelle endringer i adresse, e-postadresse, telefonnummer
eller annen informasjon av betydning for arrangørens mulighet til å kontakte
den reisende.
1.10.1
Arrangøren sender viktige beskjeder til den hovedreisende fra
bestillingstidspunktet til hjemreisen er avsluttet, hovedsakelig via e-post og
noen ganger via SMS. Den hovedreisende er ansvarlig for at kontaktopplysningene
som den hovedreisende har oppgitt til arrangøren, er korrekte.
1.11 For
enkelte reiser kreves det et minimumsantall deltakere for at reisen skal kunne
gjennomføres. I så fall må den reisende få tydelig informasjon om dette senest
på bestillingstidspunktet.
1.11.1
Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å avlyse reisen uten å utbetale
kompensasjon hvis et av følgende antall deltakere ikke er oppfylt.
-hvis mindre
enn 95 % av setene på det aktuelle flyet er bestilt senest 20 dager før
avreise.
- hvis mindre enn 15 % av charterreisene til samme destinasjon er bestilt senest 6 måneder før avreise.
- hvis mindre enn 40 % av charterturene til samme destinasjon er
booket senest 3 måneder før avreise. Den reisende varsles så snart som mulig
skriftlig eller per telefon dersom en reise er avlyst.
1.11.2 For
reiser med rutefly gjelder flyselskapets regler og passasjerantall for minimum
antall passasjerer ligger utenfor Neckermann Nordics kontroll.
Se også punkt
7.4 for mer informasjon.
1.11.3 Dersom
en reise som avbestilles i henhold til pkt. 1.11.1 inngår i en serie av reiser,
har arrangøren rett til å avbestille også andre reiser som inngår i samme
serie, forutsatt at dette varsles så snart som mulig og senest 20 dager før
avreise.
1.12 Dersom flybilletter inngår i pakkereisen, må
disse benyttes i riktig rekkefølge. Den reisende kan ikke bruke kun
returbillett når det er bestilt en rundreise eller kun en del av en flybillett.
Hvis billetten ikke brukes fra starten av, kanselleres de resterende delene.
1.12.1 Det
finnes land, billetter og flyavtaler som gjør det umulig å bruke billetter i en
annen rekkefølge, og det er derfor nødvendig at slik bruk aldri tas for gitt,
men alltid avklares med arrangøren, spesielt utenfor EU.
1.12.2 Reisende
som av en eller annen grunn ikke ankommer i tide til flyets avgang og/eller
avviker helt eller delvis og derfor ikke benytter seg av den bestilte reisen,
mister retten til hele pakkereisen og alt som er inkludert. Det gis ingen
refusjon, helt eller delvis, av reisens pris.
1.12.3 Kun
flyreise eller såkalt flysete er ikke omfattet av pakkereiseloven og er kun en
lufttransport. Betalingskrav og avbestillingsregler følger generelt avtalen
nedenfor.
-
Betaling kan skje umiddelbart uten mulighet for
avbestilling.
-
En ombooking anses som en avbestilling av en
tidligere inngått avtale.
-
Det respektive flyselskapets generelle regler og
vilkår er inkludert og er en del av avtalen. Reglene finner du på det enkelte
flyselskaps hjemmeside.
-
En gjennomført bestilling med charterfly bekreftes
via e-post med en bestillingsbekreftelse til den hovedreisende.
-
En gjennomført bestilling med rutefly bekreftes
direkte ved bestilling av reisen, og en bestillingsbekreftelse sendes på e-post
til den hovedreisende.
- Reisedokumentet skal skrives ut eller være tilgjengelig på f.eks telefon eller lignende med informasjon om reisen og disse dokumentene er nødvendige for at reisen skal gjennomføres. Ovennevnte billettprosedyre gjelder med mindre annet fremgår av bestillingsbekreftelsen og reisedokumentet.
2. PRIS OG BETALING
2.1 Prisen skal oppgis på en slik måte at hele
reisens pris tydelig fremgår. Prisen skal inkludere alle tjenester som inngår i
avtalen samt obligatoriske tillegg, skatter og avgifter.
2.1.1 Med
obligatoriske tillegg, skatter og avgifter menes ikke lokale tillegg, skatter
og avgifter som er bestemt av lokale myndigheter og som betales på reisemålet.
Slike lokale tillegg, skatter og avgifter informeres kunden om på
bestillingstidspunktet eller senest før avreise, eller at transport ikke er inkludert
i pakkereisen, senest før ankomst.
2.2 Den
reisende må betale reisens pris senest på det tidspunktet som er angitt i
avtalen.
2.2.1 Et
påmeldingsgebyr må være reisearrangøren i hende senest 5 dager etter
bestillingen. Med mindre annet er spesifikt angitt, må den endelige betalingen
for den bestilte reisen være reisearrangøren i hende senest 30 dager før
avreise. I tilfeller der avreise for en bestilt reise er innen 30 dager, må
hele reisens pris betales på bestillingstidspunktet. Ved bestilling av
pakkereiser med rutefly og bestilling av kun fly gjelder flyselskapets vilkår
for betalingstidspunkt. Sluttbetaling kreves vanligvis direkte ved
bestillingstidspunktet, og betaling må dokumenteres på forespørsel. Ettersom
avtalen er bindende når påmeldingsavgiften er betalt, er det viktig at alle
reisende kontrollerer at alle opplysninger i bestillingen er korrekte. Hvis
betalingen ikke er utført i henhold til ovennevnte betingelser, har
Neckermann Nordic rett til å anse avtalen som kansellert og beholde en
avbestillingskostnad i henhold til § 3.21-3.25. Vær oppmerksom på at dersom
påmeldingsavgiften ikke er mottatt av Neckermann Nordic innen 5 dager eller i
henhold til flyselskapets betingelser, forbeholder Neckermann Nordic seg retten
til å kansellere reisen.
2.2.2 For visse
typer pakker kan endelig betaling kreves direkte ved bestilling, og informasjon
om dette gis i så fall før avtale inngås. Informasjonen finner du på nettstedet
eller skriftlig via e-post eller muntlig ved bestilling per telefon.
2.2.3
Betalingsbetingelsene kan variere mellom pakkereiser med charter- eller rutefly
og/eller billettype. Ved bestilling av pakkereiser med rutefly og bestilling av
kun fly gjelder flyselskapets vilkår for betalingstidspunkt. Endelig betaling
kan kreves umiddelbart etter bestilling, og tidspunktet for endelig betaling
kan endres av flyselskapet på kort varsel.
2.2.4 Når du
bestiller hotellovernatting som en del av en planlagt pakkereise, gjelder
hotellets vilkår for betalingstidspunkt. Endelig betaling kan kreves
umiddelbart etter bestilling.
2.3 Arrangøren
kan kreve en første delbetaling (påmeldingsavgift) i forbindelse med
bestillingsbekreftelsen. Påmeldingsavgiften skal være rimelig i forhold til
reisens pris og omstendighetene for øvrig.
2.3.1 Neckermann Nordics
påmeldingsavgift er NOK 1,400 per person for charterreiser i Europa og NOK
3,000 for resten av verden. Påmeldingsavgiften skal være Neckermann Nordic i
hende senest 5 dager etter bestilling av reisen. Påmeldingsavgiften er en
delbetaling av reisens totalpris.
2.3.2
Ruteflyselskapene krever at arrangøren utsteder flybilletter i god tid før
avreise (i de fleste tilfeller allerede ved bestilling). Påmeldingsavgiften er
derfor vanligvis hele kostnaden som sluttbetaling av fly og hotell.
2.3.3 For golf-
og gruppereiser er påmeldingsavgiften mellom NOK 2,500 og NOK 5,000 avhengig av
reisens innhold og om reisen skjer med charterfly eller rutefly.
Påmeldingsavgiften må være Neckermann Nordic i hende innen 5 dager etter
bestillingen. Påmeldingsavgiften er en delbetaling av reisens totalpris.
For
gruppereiser og golfreiser gjelder spesielle vilkår 14.4 - 14.5 nedenfor.
2.3.4
Restbeløpet må være i hende hos arrangøren senest 30 dager før avreise, med
mindre annet er avtalt ved bestilling. Alle tillegg og endringer som f.eks.
navneendring, tillegg av transfer må betales umiddelbart.
2.4 Hvis den
reisende ikke betaler reisens pris i henhold til avtalen, har arrangøren rett
til å kansellere avtalen og kreve en rimelig kompensasjon.
2.4.1 Hvis full
betaling ikke er foretatt minst 30 dager før avreisedato, har Neckermann Nordic
rett til å anse avtalen som kansellert og kreve et avbestillingsgebyr i henhold
til de generelle vilkårene (3.2-3.2.11).
2.4.2 Det kan
ikke garanteres en påminnelse ved manglende betaling.
2.4.3 Full
betaling må kunne dokumenteres av kunden på forespørsel.
2.5 Med mindre
annet er spesifikt angitt, er reisens pris basert på overnatting for to
personer i delt dobbeltrom. Ved innkvartering for kun en person i dobbeltrom
eller et større rom beregnet på mer enn en person, har arrangøren rett til å
kreve et tillegg.
2.6 Arrangøren
er også forpliktet til å informere den reisende om eventuelle kostnader som kan
oppstå.
2.6.1 Reisende må selv tegne og betale privat avbestillingsbeskyttelse og forsikring. Neckermann Nordic anbefaler alle reisende å tegne forsikring.
Merk
at de fleste forsikringsselskaper krever at avbestillingsbeskyttelsen er betalt
før reisen bestilles og betales enten via del-/fullbetaling. Du kan også sjekke
hva som er inkludert i en eventuell privat boligforsikring og kortforsikring.
Sjekk
også nøye at du har komplett reiseforsikring som gjelder for hele reiseperioden
og til landet du reiser med bl.a. utgiftene til medisinsk behandling og
hjemtransport samt ulykker og uflaks.
Du
bør alltid kontakte ditt eget forsikringsselskap ved avbestilling og følge
instruksjonene du får.
Avbestillingsforsikring
kan ikke tegnes via Neckermann Nordic for pakkereiser med rutefly, men må
tegnes privat.
Vi anbefaler alle reisende å alltid tegne avbestillingsforsikring via Neckermann-Nordic eller privat, avhengig av type reise og privat forsikring.
3. REISENDES RETTIGHET TIL ENDRING
OG AVBESTILLING
3.1 Den
reisende har rett til å endre avtalen dersom arrangøren tillater dette.
Endringer i avtalen kan medføre ekstra kostnader for den reisende fra
arrangøren eller andre.
3.1.1 Ombooking
er å anse som en avbestilling av en tidligere foretatt bestilling og en
påfølgende ny bestilling med gjeldende pris. Eksempler på ombooking er endring
av avreisested, avreisedag, reiselengde, endring av hotell eller endring av
antall personer. Ombookingsgebyrer belastes i henhold til punkt 3.2.
En billett med
rutefly kan som hovedregel ikke endres etter at den er utstedt, dvs. etter at
hele eller deler av betalingen er foretatt.
3.1.2 Retting
av feilstaving av navn på billetten med mer enn 3 bokstaver for pakkereiser med
charterfly koster et gebyr på NOK 500-1000 per person. Hvis endringen gjelder
pakkereiser med rutefly, kan det i noen tilfeller være mulig å endre 1-2
bokstaver, men noen ganger er det ikke tillatt å endre bokstaver. Hvis det er
mulig å rette stavemåte/endre bokstaver, gjøres dette i henhold til
flyselskapets eller andre leverandørers gjeldende regler og gebyrer, samt at
Neckermann Nordic tar et endringsgebyr på min. NOK 500-1000 per person,
avhengig av hvor nær avreise det er.
3.1.3 Hvis
bestillingen er foretatt av et selskap utenfor arrangøren Neckermann Nordic, er
det påkrevd at avbestillingen også gjøres til ett og samme selskap, som fremgår
av bestillingsdialogen og/eller bestillingsbekreftelsen. Disse kan også kreve
gebyrer.
3.2 Den reisende har rett
til å kansellere reisen. Arrangøren forbeholder seg retten til å kreve kompensasjon
fra den reisende for kostnadene arrangøren pådrar seg som følge av
kanselleringen. Arrangøren kan fastsette rimelige standardiserte
avbestillingsgebyrer basert på avbestillingstidspunktet. Dersom arrangøren ikke
har fastsatt noen standardiserte avbestillingsgebyrer, har arrangøren krav på
et rimelig avbestillingsgebyr.
For pakkereiser med charterfly gjelder følgende;
3.2.1 Ved
avbestilling tidligere enn 30 dager før avreise skal den reisende betale
påmeldingsavgiften som avbestillingsgebyr.
3.2.2 Ved
avbestilling deretter, men tidligere enn 14 dager før avreise, skal den
reisende betale 50 % av reisens pris, men ikke mindre enn påmeldingsavgiften.
3.2.3 Ved
avbestilling senere, men tidligere enn 7 dager før avreise, skal den reisende
betale 75 % av reisens pris, men ikke mindre enn påmeldingsavgiften.
3.2.4 Hvis avbestillingen skjer innen 7 dager før avreise, må den reisende betale hele reisens pris.
For pakkereiser
med rutefly, såkalte dynamiske reiser, gjelder følgende;
3.2.5
Pakkereiser med rutefly kan som hovedregel ikke refunderes. Hvis fly, hotell og
andre arrangementer ikke kan refunderes, er avbestillingsgebyret 100 % av
reisens pris. I tilfeller der hele eller deler av reisen kan avbestilles,
gjelder følgende regler.
3.2.6 Ruteflyselskapene
krever at arrangøren utsteder flybilletter i god tid før avreise (i de fleste
tilfeller allerede ved bestilling). Når en flybillett er utstedt, har
arrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Hvis den reisende
avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, vil Neckermann Nordic
belaste den reisende et gebyr tilsvarende beløpet som skal betales til
flyselskapet, i tillegg til eventuelle avbestillingskostnader for hotell eller
andre arrangementer osv. I tillegg belastes et avbestillingsgebyr i henhold til
tabellen nedenfor. Den totale kostnaden vil bli oppgitt på forespørsel.
Avbestillingsgebyr
oppgitt per person:
-
Avbestilling
av fly og hotell (pakkereiser) koster NOK 1 000 + leverandørens kostnad.
-
Avbestilling
av rutefly (kun flyreiser) 750 NOK + flyselskapets kostnader
-
Avbestilling
av hotell NOK 1 000 + leverandørens kostnad
-
Navneendring
fra NOK 500 til SEK 1000 + leverandørens kostnad
-
Ved
refusjon av flyskatter/avgifter påløper en administrativ kostnad på NOK 500.
Hvis reisen
eller deler av reisen kan refunderes, vil det ved avbestilling 7 dager eller
mindre før avreise ikke bli refundert noe i tillegg til offentlige skatter og
avgifter minus den administrative kostnaden på NOK 500 som er angitt i punkt
3.2.6.
3.2.7 Hvis den
reisende ikke kommer til angitt tid og sted for avreise uten avbestilling eller
ikke kan delta på eller fullføre reisen fordi den reisende mangler nødvendige
dokumenter for reisen som gyldig pass, nødvendige visum osv, har
Neckermann Nordic rett til å kreditere reisens totalpris.
3.2.8
Avbestillingsforsikring refunderes ikke ved avbestilling uansett årsak.
3.2.9 Spesielle
vilkår gjelder for avbestilling av golfreiser og gruppereiser. Se 14.4 og 14.5
3.2.10 Avbestilling må gjøres
umiddelbart av hovedpassasjeren til arrangøren via telefon eller e-post.
Kontaktinformasjon er tilgjengelig på https://www.neckermann-nordic.no.
Informasjon som kreves for at avbestillingen skal aksepteres, er den reisendes:
bestillingsnummer, navn, avreisedato, reisemål.
3.2.11 I tilfeller der du har tegnet privat avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikring, bør det selskapet alltid kontaktes for å få informasjon om hvordan de ønsker at selve avbestillingsprosessen skal foregå og hvilke dokumenter som kreves for å bevise at avbestillingen skjedde til rett tid.
3.2.12 Tilleggsarrangementer som utflukter, leiebil, billetter til arrangementer eller lignende avbestilles og refunderes i henhold til de spesielle reglene som ble kunngjort på bestillingstidspunktet. Vær oppmerksom på de spesielle reglene som gjelder for golf: Avbestilling av bestilte tee-tider må gjøres 45 dager før avreise. Avbestilling mindre enn 45 dager før avreise, belastes med 100 % av prisen for starttidene.
4 DEN REISENDES RETT TIL Å OVERDRA
AVTALEN
4.1 Den
reisende kan overdra avtalen til en person som oppfyller alle vilkårene for å
delta på reisen. Et slikt vilkår kan f.eks. være at transportselskapet eller
annen person som er engasjert av arrangøren i henhold til gjeldende regelverk
må akseptere bytte av reisende. Den reisende må varsle arrangøren eller
formidleren om overføringen i rimelig tid før avreise. Melding gitt senest syv
dager før avreise anses alltid å være gitt i rimelig tid.
4.2 Arrangøren
kan kreve et rimelig gebyr for overføringen. Gebyret må ikke overstige de
kostnader som overføringen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise
hvordan kostnadene er beregnet.
4.2.1 I
tilfelle avtalen overføres og den påfølgende reisen gjennomføres, belastes den
reisende et ekspedisjonsgebyr, i tillegg til eventuelle kostnader som belastes
av arrangørens underleverandører, på NOK 500 per person som overføres inntil 7
dager før avreise. Mindre enn 7 dager før avreise koster det 1000 NOK. Vær
imidlertid oppmerksom på at hvis det er samme dag som avreise, kan vi ikke
garantere at endringen kan gjennomføres. Pakkereiser og flybilletter med
rutefly kan bare overføres hvis flyselskapet tillater det. For slik overføring
gjelder det respektive flyselskapets vilkår og betingelser, inkludert vilkår om
overdragelsesgebyr og et gebyr fra Neckermann Nordic.
4.3 Overdrageren og mottakeren er solidarisk ansvarlig overfor arrangøren eller forhandleren for alt som gjenstår å betale for reisen og for de ekstra kostnadene som overdragelsen medfører.
5 ENDRINGER FØR AVREISE
5.1 Endring av avtalevilkår
Arrangøren har
rett til å gjøre endringer i avtalen forutsatt at arrangøren informerer den
reisende om endringen på en klar, forståelig og tydelig måte på et varig
medium. Hvis endringen er ubetydelig, for eksempel mindre endringer i flytider,
har den reisende ikke krav på prisavslag eller kompensasjon. Ved vesentlige
endringer i reisen skal den reisende om mulig tilbys en alternativ reise eller
rett til å kansellere avtalen uten avbestillingsgebyr.
5.1.1
Eventuelle endringer (f.eks. timeplanendring eller hotellendring) varsles via
e-post og alltid til hovedreisende som gjennom avtalen forplikter seg til å
informere andre reisende på bestillingen om den aktuelle endringen. Det er
derfor spesielt viktig at informasjonen er korrekt. Ved større endringer like
før avreise kontakter Neckermann Nordic hovedreisende via e-post eller telefon.
5.1.2
Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å gjøre endringer i opplysninger i
katalog/brosjyre, nettside og annen informasjon før avtale er inngått med den
reisende. Neckermann-Nordic forbeholder seg også retten til, etter at avtalen
er inngått, å gjøre endringer i avtalevilkårene for en bestemt reise i henhold
til 5.1.
5.1.3 Neckermann Nordic
tar forbehold om eventuelle trykk- og korrekturfeil.
5.2 Endring av pris
5.2.1 Arrangøren kan øke prisen på reisen dersom
økningen skyldes endringer i drivstoffkostnader, skatter og offentlige avgifter
eller valutakurser.
5.2.2 Prisen på reisen kan økes med et beløp som
tilsvarer den reisendes andel av den kostnadsøkningen arrangøren har hatt. Rett
til prisøkning foreligger kun dersom den totale kostnadsøkningen overstiger NOK
100 per bestilling.
5.2.3 Prisen på reisen skal reduseres dersom
arrangørens kostnader, av grunner som nevnt ovenfor, reduseres med til sammen
minst NOK 100 per bestilling. Ved prisreduksjon kan arrangøren gjøre fradrag
for faktiske administrative kostnader.
5.2.4 Arrangøren skal varsle den reisende om
prisendringene så snart som mulig. Varselet skal inneholde en begrunnelse for
endringen og en beregning.
5.2.5 Prisen kan ikke økes eller settes ned i løpet
av de siste 20 dagene før avtalt avreisedato.
5.2.6 Arrangøren kan i sine spesielle vilkår
fraskrive seg retten til å heve prisen i henhold til 5.2.1. I så fall trenger
arrangøren heller ikke å sette ned prisen i henhold til 5.2.3.
5.3 Den reisendes rett til å si opp avtalen uten
avbestillingsgebyr
5.3.1 Hvis den reisende ønsker å si opp avtalen på
grunn av en vesentlig endring, f.eks. hvis prisen økes med mer enn 8 % av
pakkereisens totalpris, må den reisende varsle arrangøren om at avtalen sies
opp innen en rimelig frist som arrangøren har fastsatt
fra det tidspunktet arrangøren informerte den
reisende om endringen. Hvis den reisende ikke gjør dette, vil den reisende være
bundet av den nye avtalen.
5.3.2 Hvis pakkereiseavtalen sies opp, skal
arrangøren refundere hele reisens pris uten ugrunnet opphold og senest 14 dager
etter at avtalen ble sagt opp.
5.4 Arrangørens og den reisendes rett til å heve
avtalen ved uunngåelige og ekstraordinære hendelser
5.4.1 Både arrangøren og den reisende har rett til å
heve avtalen dersom gjennomføringen av pakkereisen eller transporten av
passasjerer til reisemålet i vesentlig grad påvirkes av uunngåelige og
ekstraordinære hendelser på reisemålet eller i dets umiddelbare nærhet. Med
uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter menes for eksempel alvorlige
sikkerhetsproblemer som krig, terrorisme, utbrudd av alvorlige sykdommer eller
naturkatastrofer. I slike tilfeller har den reisende rett til å si opp avtalen
uten å betale avbestillingsgebyr. Hvis arrangøren sier opp avtalen i henhold
til denne klausulen, har den reisende ikke krav på kompensasjon. I slike
tilfeller har den reisende rett til full refusjon i henhold til 5.3.2.
5.4.2 Den reisende har ikke rett til å si opp avtalen
hvis de uunngåelige og ekstraordinære hendelsene var allment kjent da avtalen
ble inngått.
5.4.3 For å undersøke om hendelsen er av en slik
alvorlig karakter som nevnt ovenfor, må svenske eksperter eller internasjonale
myndigheter konsulteres. Fra 14 dager før avreise er et gyldig råd fra
Utenriksdepartementet oppsigelsesgrunn dersom rådet omfatter den reisendes
reisetid. Et gyldig råd fra Utenriksdepartementet skal også anses som
oppsigelsesgrunn hvis det ellers er klart at de forhold som ligger til grunn
for rådet, påvirker eller vil påvirke reisemålet på tidspunktet for den reisendes
reise.
6 ARRANGØRENS ANSVAR FOR
GJENNOMFØRINGEN AV PAKKEREISEN
6.1 Mangelfull ytelse
Hvis en
reisetjeneste ikke utføres i henhold til avtalen, skal arrangøren avhjelpe
feilen innen rimelig tid. Arrangøren er imidlertid ikke forpliktet til å
avhjelpe feilen hvis det er umulig eller hvis avhjelp vil medføre
uforholdsmessige kostnader. Hvis arrangøren ikke avhjelper feilen, kan den
reisende ha rett til prisavslag og erstatning.
6.1.1 Den reisende har ikke rett til erstatning hvis arrangøren viser at feilen skyldes en hindring utenfor arrangørens kontroll som han ikke med rimelighet kunne ha forutsett da avtalen ble inngått, og hvis følger han heller ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet.
6.2 Vesentlige feil
6.2.1 Hvis en vesentlig del av de avtalte tjenestene
etter avreise ikke kan leveres, skal arrangøren om mulig sørge for tilsvarende
eller minst likeverdige alternativer uten ekstra kostnad for den reisende. Hvis
arrangøren ikke kan tilby dette, kan arrangøren tilby alternativer av lavere
kvalitet i forbindelse med en rimelig prisreduksjon. Den reisende kan bare
avvise slike alternativer dersom disse ikke kan anses som sammenlignbare med
det som ville blitt levert i henhold til avtalen, eller dersom den tilbudte
prisreduksjonen ikke kan anses som rimelig.
6.2.2 Hvis arrangøren ikke kan tilby noe alternativ,
eller hvis den reisende har rett til å avvise slike alternativer i henhold til
6.2.1, kan den reisende ha rett til prisavslag og kompensasjon.
6.2.3 Ved feil som i vesentlig grad påvirker
gjennomføringen av pakkereisen og som arrangøren ikke har avhjulpet innen
rimelig tid, kan den reisende heve avtalen og kan også ha rett til prisavslag
og erstatning.
6.2.4 Hvis arrangøren ikke kan tilby noe alternativ eller hvis den reisende har rett til å avvise slike alternativer i henhold til 6.2.1, eller hvis den reisende har sagt opp avtalen i henhold til 6.2.3, har den reisende rett til tilsvarende hjemtransport uten unødig forsinkelse og uten ekstra kostnad hvis pakkereisen inkluderer transport og den reisende er på bestemmelsesstedet.
7 OM PRISAVSLAG OG KOMPENSASJON
7.1 Prisavslag gis ikke dersom arrangøren kan vise at
feilen skyldes den reisende.
7.2 Den reisende har ikke rett til erstatning hvis
arrangøren viser at feilen skyldes den reisende eller en tredjepart som ikke er
tilknyttet leveringen av reisetjenestene som inngår i pakkereisen, eller hvis
feilen skyldes uunngåelige og ekstraordinære hendelser.
7.3 Hvis feilen skyldes noen arrangøren har
engasjert, er arrangøren fri for erstatningsansvar etter disse reisevilkårene
bare hvis den personen arrangøren har engasjert også ville vært fri etter denne
bestemmelsen. Det samme gjelder dersom feilen skyldes noen annen i et tidligere
ledd.
7.4 Rett til erstatning på grunn av at arrangøren avlyser
reisen foreligger ikke dersom arrangøren viser at færre personer enn et i
avtalen angitt minimumsantall har meldt seg på reisen og den reisende innen en
nærmere angitt frist i henhold til avtalen skriftlig blir underrettet om at
reisen er avlyst.
Melding om at en reise er avlyst må sendes inn
senest:
· 20 dager
før avreise hvis reisen varer lenger enn 6 dager.
· 7 dager før
avreise hvis reisen varer mellom 2 og 6 dager.
· 48 timer
før avreise hvis reisen varer mindre enn 2 dager.
7.4.1
Minimumsantall, med støtte i punkt 7.4, har Neckermann Nordic rett til å
avbestille reisen uten å utstede kompensasjon hvis noen av punktene a) - d) i
minimumsantallet som er angitt nedenfor ikke er oppfylt
a) Hvis
minimumsantallet av passasjerer ikke er nådd for den angitte flytypen. Flytype:
a) Flytype med minimumsantall: B737-300: 133, B737-400: 153, B737-500: 117,
B737-700: 133, B737-800: 170, B737-900: 180, B747: 405, B757: 200, B767-300:
170, B787-8: 150, B787-9: 170, MD-83: 152, A319: 130, A320: 150, A321: 189, A330:
324.
Ved reiser med
andre flytyper enn de som er nevnt ovenfor, brukes en flytype av tilsvarende
størrelse for å beregne minimumsantallet.
b) Hvis ikke
minst 50 reisende har nådd destinasjonen som er angitt på den reisendes
bestillingsbekreftelse.
c) Hvis ikke
minst 50 reisende er nådd for hvert innkvarteringsalternativ på
flydestinasjonen som er angitt på den reisendes bestillingsbekreftelse.
d) Hvis det
ikke er minst 15 reisende for hver tur.
7.4.2 Hvis en reise som arrangøren har rett til å avbestille
i henhold til de foregående punktene, inngår i en serie av reiser, har
arrangøren rett til også å avbestille andre reiser som inngår i samme serie,
forutsatt at den reisende varsles så snart som mulig og senest som angitt
ovenfor.
7.5 Erstatning etter disse vilkår omfatter erstatning
for kun materielle skader, personskade og skade på eiendom. Den reisende
plikter å begrense skaden mest mulig.
7.6 Med mindre annet følger av pakkereiseloven eller
annen ufravikelig lovgivning, er arrangørens erstatningsansvar begrenset til
tre ganger pakkereisens pris. Denne begrensningen gjelder imidlertid ikke ved
personskade eller ved skade som er forårsaket forsettlig eller uaktsomt.
8 KLAGE
8.1 Den
reisende kan bare klage på feil i de avtalte tjenestene hvis han gir arrangøren
eller formidleren beskjed om feilen innen rimelig tid etter at han oppdaget
feilen. Dette må gjøres så snart som mulig og om mulig på reisemålet. Ved
fastsettelse av eventuelt prisavslag eller erstatning tas det hensyn til
tidspunktet da den reisende reklamerte dersom en slik melding ville ha medført
at arrangøren kunne ha rettet feilen.
8.1.1
Eventuelle klager på reisen må fremsettes umiddelbart under oppholdet til
Neckermann Nordics personale slik at arrangøren kan rette opp årsakene til
misnøyen umiddelbart og på stedet. Hvis du ikke reklamerer på stedet, kan du
ikke kreve erstatning i ettertid.
Hvis reisemålet
ikke har Neckermann Nordic-personale, rapporteres reklamasjonen under reisen
till info@neckermann-nordic.no eller [email protected].
Reklamasjon må skje senest to måneder etter hjemkomst via e-post til
[email protected].
8.1.2 Hvis
klagen gjelder flyreisen med f.eks. forsinkelser og innstilte fly eller at du
av ulike grunner nektes ombordstigning, må du kontakte flyselskapet direkte uten forsinkelse, da noen flyselskaper har kort behandlingstid for
klager.
8.2 Uten at det berører punkt 8.1, kan den reisende påberope seg feil dersom arrangøren eller forhandleren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med god tro.
9 DEN REISENDES ANSVAR UNDER
REISEN
9.1 Arrangørens anvisninger
Den reisende plikter å følge de anvisninger for
gjennomføring av reisen som gis av reiselederen eller av en annen person
engasjert av arrangøren. Den reisende plikter å respektere de ordensregler som
gjelder for reisen og på reisemålet og oppføre seg slik at medreisende eller
andre ikke blir forstyrret. Hvis den reisende vesentlig bryter dette, kan
arrangøren heve avtalen uten at den reisende har krav på erstatning eller
refusjon.
9.2 Den reisendes ansvar for skade
Den reisende er ansvarlig for enhver kostnad som
skyldes skade som den reisende påfører arrangøren ved uaktsomhet.
9.3 Den reisendes ansvar for formaliteter
9.3.1 Den reisende er selv ansvarlig for å overholde
nødvendige formaliteter for gjennomføring av reisen, som for eksempel å være i
besittelse av gyldig pass, visum, vaksinasjoner og forsikring.
9.3.2 Den reisende må ha gjennomført innsjekking for
alle transporttjenester som inngår i pakkereisen i henhold til reiseruten eller
andre instruksjoner fra arrangøren eller transportøren.
9.3.3 Den reisende er selv ansvarlig for alle
kostnader som påløper på grunn av mangler ved nevnte formaliteter, for eksempel
hjemtransport som følge av manglende pass, med mindre manglene skyldes uriktige
opplysninger fra arrangør eller formidler.
9.3.4 Den reisende er selv ansvarlig for å ta del i
informasjon gitt av arrangøren.
9.3.5 For
reisen gjelder de generelle og spesielle reisebetingelsene og alle reisende må
lese reiseinformasjonen på nettsiden og er en del av reisebetingelsene.
9.3.6
Reiseforsikring er ikke inkludert i prisen. Det er den reisendes eget ansvar å
tegne en privat reiseforsikring før avreise. Det er viktig å ha tilstrekkelig
beskyttelse når du oppholder deg i utlandet. Før avreise bør du forsikre deg om
at reiseforsikringen minst dekker helsetjenester, medisiner og eventuell
syketransport fra reisemålet til hjemlandet. I tillegg er det også bra om
reiseforsikringen dekker tapte feriedager ved sykdom eller ulykke, samt
forsinket bagasje og andre uforutsette hendelser. Mange innboforsikringer og
reiseforsikringer på kredittkort er ikke altomfattende. Neckermann Nordic er
ikke ansvarlig for kostnader som påløper hvis reiseforsikring ikke er tilgjengelig. Europeisk
helsetrygdkort gjelder kun innenfor et EU/EØS-land og er begrenset.
9.3.7 Rommet
eller leiligheten gjelder kun for den/de reisende som står oppført på
billetten, med mindre annet er avtalt med Neckermann Nordics personale før
avreise. Dette gjelder også hvis det er flere sengeplasser tilgjengelig.
9.4 Avvik fra arrangementet
En reisende som
avviker fra arrangementet etter at reisen er påbegynt, plikter å underrette
arrangøren eller dennes representant om dette.
9.4.1 Ved avvik
i henhold til punkt 9.4 vil det ikke bli gitt refusjon for de deler av reisen
som ikke er benyttet.
9.4.2 Reisende
som avviker fra det bestilte reisearrangementet, reiser på egen hånd eller kun
har kjøpt flybillett, plikter å kontakte reisearrangøren ved ankomst til
reisemålet for å få kontaktinformasjon for selv å sjekke hjemreisetiden for
hjemreisen. For å sjekke flytider på charterfly må arrangøren kontaktes senest
24 timer før oppgitt hjemreisetidspunkt. Etter dette er den reisende selv
ansvarlig for å holde seg oppdatert dersom flytidene endres, for eksempel ved
en flyforsinkelse.
9.4.3 Hvis den reisende ikke sjekker inn på hotellet på den angitte dagen arrangementet starter, avbestilles resten av hotelloppholdet og kan ikke returneres for den resterende tiden av reisen.
10 ARRANGØRENS PLIKT TIL Å YTE
ASSISTANSE
Dersom den
reisende kommer i vanskeligheter under reisen, er arrangøren forpliktet til å
yte hensiktsmessig bistand uten ugrunnet opphold. Slik bistand kan for eksempel
omfatte informasjon om helsetjenester, lokale myndigheter og konsulær bistand.
Arrangøren har rett til å kreve et rimelig gebyr for slik bistand dersom
situasjonen skyldes forsett eller uaktsomhet fra den reisendes side.
10.1 Assistanse
og/eller hjelp i henhold til punkt 10 kan skje i form av personlig assistanse
fra tidligere reiseledere, hjelp via en lokal samarbeidspartner eller støtte
via telefonkontakt avhengig av omstendighetene som sådan og reisens art.
10.2
Kontaktinformasjon til reisemålets personale er tilgjengelig ved ankomst eller
kort tid før avreise.
11. TVISTELØSNING
Tvister om tolkning eller anvendelse av
Avtalen skal partene forsøke å løse på egen hånd. Hvis partene ikke blir enige,
kan tvisten prøves av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23
Stockholm, www.arn.se eller av en alminnelig
domstol. En tvist kan også prøves via EU-kommisjonens online-plattform.
11:1 En
skriftlig klage må sendes til arrangøren senest to måneder etter hjemkomst og
før den reisende henvender seg til ARN. Dette gjelder også hvis du har klaget
på stedet under reisen og fått avslag på dine krav. Reklamasjoner sendes på e-post til
[email protected]
Vær oppmerksom
på at ARN tar imot klager på enten svensk
eller engelsk.
12. PERSONLIG INFORMASJON
Neckermann Nordic
legger stor vekt på personvern. Vårt mål er å garantere deg det høyeste nivået
av databeskyttelse og datasikkerhet. Vi behandler alle personopplysninger i
samsvar med gjeldende lovgivning.
Du er forpliktet til å lese
gjennom informasjonen på nettstedet om personopplysninger og
informasjonskapsler på www.neckermann-nordic.no.
13. BAGASJE
Det er ikke
tillatt å ha verdisaker eller tyveriutsatte varer som elektronisk utstyr, kameraer,
datamaskiner, smykker, kontanter osv. i innsjekket bagasje. Av
sikkerhetsgrunner er det forbudt å ta med farlig gods om bord eller i
innsjekket bagasje. Det som klassifiseres som farlig gods, er for eksempel alle
typer våpen, komprimerte gasser, etsende og brennbare stoffer, maling,
fyrverkeri og andre eksplosive ting eller stoffer, samt giftstoffer og stoffer
som inneholder bakterier eller virus. Det er heller ikke tillatt å ta med dyr
om bord. Mer detaljert informasjon finner du under "Viktig om reisen"
Skadet eller mistet bagasje refunderes til den reisende direkte fra det
respektive transportselskapet basert på reglene som gjelder for det respektive
transportselskapet. For golfbagger anbefales en ekstra forsikring.
14.
SPESIELLE TYPER REISER
14.1 Kun
flyreiser og kun hotell
Ved bestilling
av kun hotell eller kun fly (rute- eller charterfly) må reisen betales direkte
ved bestilling. Du er ikke omfattet av pakkereiseloven, og Neckermann Nordic
opptrer her kun som agent for flyselskapet eller hotellet. Flyselskapet er
ansvarlig for endringer i flytider, innstilte fly, bagasje osv. Eventuelle
klager eller krav rettes direkte til flyselskapet eller hotellet.
Det er den
reisendes eget ansvar å sjekke og holde seg oppdatert på eventuelle tidsendringer,
og Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for eventuelle merkostnader som måtte
oppstå. Vi anbefaler at du ALLTID sjekker avgangstidene med flyselskapet. De
reisende er også forpliktet til å være kontaktbare på det mobiltelefonnummeret
som er oppgitt i bestillingen, da endringer kan bli varslet via sms/sms.
Flybilletter
med 2 forskjellige bestillingsnummer, dvs. reiser som består av 2 eller flere
enkeltreiser, behandles som separate reiser, helt uavhengig av hverandre. Ved
kjøp av separate flybilletter (kun flyreiser) er Neckermann Nordic ikke
ansvarlig for manglende utbetaling av kompensasjon i forbindelse med
tidsendringer, forsinkelser eller innstilte fly.
Ved kjøp av kun
flysete kanselleres hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes/benyttes. Det er
ikke mulig å benytte kun hjemreisen som en enkeltreise.
14.2.
Uspesifisert reise
En uspesifisert
reise er ikke en rabattert rutegående reise, men et spesielt reisearrangement
med spesielle betingelser. En uspesifisert reise betyr at flyreisen som presenteres
i Neckermann Nordics-programmet er den samme, men ikke innkvarteringen.
Innkvarteringen tildeles ved ankomst til reisemålet. Innkvarteringen kan være
hvor som helst på det annonserte reisemålet, og det er ikke garantert at
hotellet er en del av Neckermann Nordics planlagte hotellprogram.
Innkvarteringen kan skje på hotell/pensjonat/privatrom eller i leilighet.
Innkvarteringen
kan være av svært enkel standard.
Arrangøren
garanterer privat dusj og toalett.
Selv om
hotellet tilbyr catering, er ingen måltider inkludert i prisen.
Klimaanlegg og
safe er ikke inkludert.
Rengjøring
under oppholdet er normalt ikke inkludert.
Bytte av
innkvartering kan forekomme en eller flere ganger i løpet av oppholdet.
Arrangøren kan
ikke gi forhåndsvarsel om forstyrrelser som f.eks. pågående byggearbeid.
Reisende som
reiser alene, må betale et tillegg for å få enkeltrom.
Prisen
inkluderer ikke transport mellom flyplassen og overnattingsstedet, retur til
flyplassen ved avreise eller mellom overnattingsstedene i de tilfellene der det
skjer et bytte av overnattingssted under oppholdet.
Forespørsler
kan ikke sendes inn.
Arrangøren
garanterer at maksimalt 4 personer per bestilling vil bli innkvartert på samme
hotell.
Reiseledertjenesten
er begrenset, vanligvis kun via telefon.
Vi anbefaler at
alle som har spesielle krav til innkvarteringen, velger et spesifisert
overnattingssted. Vi anbefaler reisende med nedsatt bevegelsesevne eller
funksjonshemming, samt reisende med barn, å velge et spesifisert
overnattingssted.
14.3 Uspesifisert All Inclusive*** er en uspesifisert reise (se vilkår 14.2) der arrangøren garanterer
minst ett 3-stjerners hotell med Simple All Inclusive.
14.4.
Golfreiser
Fritidsreiser golf. Ved bestilling av
golfreise med charterfly skal depositum betales i henhold til 2.3.2. Endelig
betaling av reisens pris skal være Neckermann Nordic i hende senest 30 dager
før avreise.
Ved avbestilling gjelder følgende:
- Ved avbestilling tidligere enn 30
dager før avreise må den reisende betale påmeldingsavgiften som
avbestillingskostnad.
- Ved avbestilling etter dette, men
tidligere enn 14 dager før avreise, må den reisende betale 50 % av reisens
pris, men minst påmeldingsavgiften.
- Ved avbestilling etter dette, men
tidligere enn 7 dager før avreise, må den reisende betale 75 % av reisens pris,
men minst påmeldingsavgiften.
- Hvis avbestillingen skjer innen 7
dager før avreise, må den reisende betale hele reisens pris.
Ved bestilling av golfreiser med rutefly gjelder
flyselskapets vilkår og betingelser for betalingstidspunkt. Sluttbetaling
kreves vanligvis direkte ved bestilling, eller tidspunktet for sluttbetaling
kan endres av flyselskapet på kort varsel.
Reiser med rutefly refunderes generelt ikke ved kansellering.
Avbestilling av bestilte starttider må
skje 45 dager før avreise. Avbestilling mindre enn 45 dager før avreise,
belastes med 100 % av prisen for starttidene.
-Golfklubben forbeholder seg retten til
å endre bekreftet starttid.
14.5
Gruppereiser Golf (minimum 8 personer)
Ved bestilling av en golfreise skal forskuddsbetalingen betales i henhold til reglene. I tillegg til forskuddsbetalingen skal også kostnader for starttider betales sammen med forskuddsbetalingen dersom dette fremgår av avtalen. Datoer for sluttbetaling og spesielle avbestillingsregler for gruppereiser med golf kommuniseres til gruppene ved bestilling.
For å bli regnet som en golfgruppe må det være minimum 8
betalende voksne som skal spille golf. Ikke-golfende medreisende er ikke
inkludert i golfgruppen.
14.6
Rundreiser/utfluktsreiser
Det kreves et
minimumsantall på 12 personer for at reisen skal kunne gjennomføres. Dersom
deltakerantallet ikke oppfylles, kan reisen bli avlyst. Retten til kompensasjon
reguleres i henhold til pkt. 7.4. Guiding med buss kan skje med engelsk- eller
skandinavisktalende reiseledere. Vi anbefaler ikke denne turen for barn under
12 år.
På grunn av vær
eller andre omstendigheter kan programmet endres.
Neckermann Nordic
kan under hele reisen (24 timer) kontakte lege ved behov.
Ved kjøp av
denne reisen må programmet følges. Reisende på turen kan ikke avvike eller
bruke turen som transfer til eller fra utvalgte steder eller kun benytte
flysetet. Deltakere på reisen kan ikke avvike fra reisen eller kun bruke reisen
kun som transport til de utvalgte hotellene, eller kun bruke flybilletten. Hvis
reisen avbestilles på tilsvarende måte, kan gjesten ikke bruke returbilletten,
og en bot på NOK 2 500 per person kan bli belastet.
Tjenester som behandlinger, terapier, utflukter osv. som ikke er kjøpt gjennom Neckermann Nordic eller er en del av Neckermann Nordics-programmet, men som kjøpes direkte av eller gjennom hotellet eller en annen leverandør, er ikke inkludert i Neckermann Nordics-programmet og er ikke en del av reisearrangementet, heller ikke det som er gratis på hotellet for gjestene å bruke, og Neckermann Nordic tar derfor ikke ansvar for disse verken gratis eller betalte tjenestene. Hvis du har allergier eller andre medisinske eller helsemessige problemer som kan utgjøre en risiko ved bading i termalvann med høyere mineralinnhold og varme, bør du søke råd hos legen din før du reiser.
14.7 Gruppereiser
For
gruppereiser gjelder spesielle reisebetingelser som er tilgjengelige på
forespørsel for gruppereiser. Dette avhenger av gruppens størrelse og spesielle
ønsker.
For grupper med individuelt betalende reisende, f.eks. som deltar på treningstur, golftur etc., henviser vi til de vanlige reisebetingelsene.
15. HOTELL/UBENYTTET SENG
Kun reisende som er navngitt på bestillingsbekreftelsen/billetten kan innkvarteres på rommet/leiligheten. Reisende som har en eller flere tomme senger i rommet/leiligheten, har ikke rett til å innkvartere en annen person der.
16. UTFLYKTER
Når du
bestiller utflukter på reisemålet, arrangeres dette alltid i regi av den lokale
turarrangøren vi samarbeider med på reisemålet. turarrangøren har tillatelser,
forsikringer og lisenser til å arrangere utflukter, og dette er statlig
kontrollert. I tilfeller der agenten arrangerer utflukter via en
underleverandør, har også disse gyldige tillatelser, lisenser og forsikringer.
Utflukter bestilles og betales samtidig på reisemålet og er bindende med unntak
av sykdom og fremvisning av legeerklæring. Noen utflukter har en risikofaktor,
og det er ditt ansvar å forsikre deg om at utflukten passer for deg og/eller
reisefølget ditt før du bestiller. Det er viktig at du og ditt reisefølge
følger alle instruksjoner, veiledning og informasjon som du får av
reiselederen/utfluktsguiden, spesielt med hensyn til din og ditt reisefølges
helse og sikkerhet. Når du bestiller en utflukt, må du alltid oppgi et aktuelt
mobilnummer, da informasjon kan komme på kort varsel, som f.eks. tidsendringer,
trafikkforstyrrelser osv. Personer under 18 år kan ikke delta på utflukter uten
følge av voksne.
Utfluktene kan ha deltakere av ulike nasjonaliteter. Noen ganger foregår veiledningen på skandinavisk i de lovede tilfellene, men vanligvis foregår alt på engelsk. Som oftest foregår utfluktene med innenlandske offisielle guider. Oppsamlingssted og -tidspunkt må fremgå av billetten. Opphentingsstedet er ikke alltid på hotellet, men kan være på andre angitte steder hvor du selv må ta deg til. Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i utfluktsprogrammet på kort varsel, og i før- og lavsesong er programmet begrenset. De fleste utflukter og arrangementer krever et visst minimums- eller maksimumsantall deltakere.
17. FORBEHOLD OM ENDRINGER
Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å gjøre endringer i informasjonen som gis og i avtalevilkårene som gjelder for pakkereisen før avtale er inngått med kunden. Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og korrekturfeil.