Vi ringer deg tilbake
Fornavn Etternavn
Mobilnummer
Epost
Ønsker tid

OM OSS KONTAKT OSS
Reisevilkår

GENERELLE REISEVILKÅR FOR PAKKEREISER

 

Neckermann Nordic Norge er en del av Neckermann Nordic Sverige, og de reisende er beskyttet av/skal følge pakkereiseloven som er utarbeidet av den svenske reisebransjeforeningen (SRF).

Alle reisevilkår er i samsvar med EU-rettighetene som gjelder for pakkereiser. Den reisende må også overholde de spesielle vilkårene som er angitt i kursiv tekst.

 

For reisen gjelder Svenska Resebyråföreningens (SRF) generelle vilkår som ble avtalt i bransjen 28. juni 2018 (revidert 20. mai 2021) og arrangørens spesielle vilkår, som er spesifisert nedenfor. Særvilkårene er angitt i kursiv tekst.

 

Reisearrangøren har rett til å anvende særskilte vilkår som avviker fra de generelle vilkårene, dersom anvendelsen av særskilte vilkår er begrunnet i reisens spesielle karakter, spesielle regler for transporten (f.eks. bestillings- og salgsvilkår for rutefly), avvikende innkvarteringsvilkår på grunn av reisens spesielle karakter eller spesielle forhold på reisemålet. Særvilkårene må ikke være i strid med pakkereiseloven til ulempe for den reisende.

De generelle og spesielle vilkårene er en del av avtalen og gjelder for alle reisende som inngår en avtale.

 

Vær oppmerksom på at punktene 12-17 er utarbeidet av Neckermann Nordic og ikke er en del av de generelle bestemmelsene til den svenske reisebyrå- og arrangørforeningen.

 

Med "pakke" og "pakkereise" menes i disse vilkårene en slik "pakkereise" som det henvises til i pakkereiseloven (2018:1217) og som oppstår gjennom en kombinasjon av minst to ulike typer reisetjenester som refererer til samme pakke, f.eks. fly, hotell, bil, tog og aktiviteter. Ved bestilling av kun én reisetjeneste gjelder ikke disse generelle og spesielle vilkårene for pakkereiser. I disse vilkårene omtales kunden heretter som "den reisende" eller "kunden".

 

Pakkereiser kan være med charterfly eller rutefly, og pakker med rutefly kalles også noen ganger dynamiske reiser, alternativt reiser som pakkes dynamisk, i reisevilkårene.

 

De kombinerte reisetjenestene som tilbys deg, utgjør en pakkereise i henhold til direktiv (EU) 2015/2302. Du er derfor omfattet av alle EU-rettigheter som gjelder for pakkereiser. Neckermann Nordic er fullt ut ansvarlig for at pakkereisen som helhet gjennomføres korrekt. I tillegg har Neckermann Nordic, i henhold til loven, en beskyttelse til å refundere betalingene dine og, når transport er inkludert i pakkereisen, sikre hjemtransporten din hvis de eller de selv blir insolvente. Mer informasjon om sentrale rettigheter i henhold til direktiv (EU) 2015/2302 [EU 2015/2302].

 

 

1. AVTALEN


Avtalen omfatter informasjon om det aktuelle reisearrangementet inkludert hotellbeskrivelse, destinasjonsbeskrivelse, "viktig informasjon om reisen" som finnes på https://www.neckermann-nordic.no, bestillingsbekreftelsen som den reisende mottar fra arrangøren samt annen informasjon som er vedlagt bestillingsbekreftelsen.

 

1.1 Avtalen blir bindende for partene når arrangøren har bekreftet den reisendes bestilling skriftlig, med mindre annet er avtalt. Arrangøren må bekrefte den reisendes bestilling uten forsinkelse. Angreretten gjelder ikke for pakkereiseavtaler.

 

1.1.1 Avtalen er inngått og blir bindende for partene når arrangøren har bekreftet den reisendes bestilling skriftlig (bestillingsbekreftelse) og den reisende har betalt avtalt påmeldingsavgift innen avtalt tid i henhold til arrangørens anvisninger. Påmeldingsavgiften kan også anses som et delbeløp av en sluttbetaling.

 

1.2 Den hovedreisende er den personen i hvis navn avtalen er inngått. Hovedreisende oppgis først i reisedokumentene eller på annen tydelig måte. Hovedreisende er ansvarlig for betaling i henhold til avtalen. Alle endringer og eventuelle avbestillinger må gjøres av den hovedreisende. Unntak kan gjøres hvis hovedreisende blir alvorlig syk og ikke kan gjennomføre endringen eller avbestillingen. Hovedreisende er ansvarlig for å gi arrangøren korrekt bestillingsinformasjon for andre reisende som omfattes av avtalen. Eventuell refusjon skjer til den hovedreisende.

 

1.2.1 Hovedreisende må sørge for at korrekt kontaktinformasjon oppgis. Dette er av største viktighet slik at hovedreisende kan nås ved utsendelse av bestillingsbekreftelse og billett samt viktige beskjeder som f.eks. endringer i avgangstider. Refusjon til en annen person enn den hovedreisende skjer kun via fullmakt fra den hovedreisende.

For å kunne oppfylle avtalen innhenter Neckermann Nordic nødvendige personopplysninger. Se punkt 12.

 

1.3 Hvis den reisende er under 18 år og reiser uten foresatte, må dette oppgis ved bestilling. Enkelte reiser kan kreve en aldersgrense som kan være høyere enn 18 år. Informasjon om dette gis ved bestilling.

 

1.3.1 Vergefullmakt finnes på nettsiden og skal fylles ut og signeres i forbindelse med bestillingen og tas med på reisen. Kontaktinformasjon til reisemålet finner du under kontakt oss på nettsiden.

 

1.3.2 Barn og unge under 16 år kan ikke reise uten følge av en voksen.

 

1.3.3 Du må være 18 år for å bestille en pakkereise med rutefly.

 

1.3.4 Du må være over 18 år for å bestille en pakkereise med Neckermann Nordic.

 

1.4 Tidspunktene for avreise og hjemreise i bestillingsbekreftelsen er foreløpige. Arrangøren skal så snart som mulig, og om mulig senest 20 dager før avreise, angi de avgangstider som skal gjelde for reisen.

 

1.4.1 Hvis de oppgitte avgangstidene for ut- eller hjemreisen avviker fra de foreløpige avgangstidene som er oppgitt i bestillingsbekreftelsen med mer enn 8 timer, har den reisende rett til å trekke seg fra avtalen. For øvrig gjelder de generelle reisebetingelsene om arrangørens endringer før avreise. Dersom den reisende ønsker å benytte seg av sin rett til å trekke seg fra avtalen i henhold til forrige avsnitt, må melding om dette gis til arrangøren innen 3 dager etter at den reisende har mottatt informasjon om avgangstidene. Tidspunktene for ut- og hjemreise kan endres flere ganger før avreise.

 

1.4.2 For reiser med rutefly kan avreisetidspunktene endres på kort varsel og er utenfor arrangørens kontroll. Spesielle vilkår gjelder for lange ferier.

 

1.5 Arrangøren skal gi generell informasjon om hva som gjelder med hensyn til pass og visum.

 

1.5.1. Generell informasjon om pass og visum finner du på www.neckermann-nordic.no under viktig informasjon om reisen og under pass og visum.

 

1.6 Arrangøren skal gi generell informasjon om helsebestemmelser for reisemålet.

 

1.6.1. Aktuell og relevant informasjon om reisemålet er tilgjengelig på nettsiden. Den reisende er selv ansvarlig for å innhente instrukser om helsebestemmelser som er relevante for pakkereisen og om spesielle behov knyttet til egen helsetilstand. Den reisende er også ansvarlig for å sette seg inn i hvilke regler som gjelder på reisemålet når det gjelder personlige behov. Den reisende må også respektere og følge de lover og regler som gjelder i de landene som besøkes. Mer informasjon finner du for eksempel på Utenriksdepartementets reiseinformasjon.

 

1.7 Tilknytningsreiser eller spesialarrangementer er kun inkludert i pakkereiseavtalen dersom disse er bestilt sammen og samtidig med tjenestene som inngår i pakkereisen, eller dersom disse er solgt sammen med andre tjenester til en samlet pris.

 

1.7.1 Kun de tjenestene som er spesifisert på bestillingsbekreftelsen / reisekvitteringen / billetten er inkludert i pakkereisen. Hvis det er bestilt en tjeneste i forbindelse med reisen som ikke står på reisedokumentet, skal den anses som en tjeneste som ikke er inkludert i pakkereisen. Det kan f.eks. være en tilslutningsflyvning til hovedflyvningen i pakken.

 

1.8 Eventuelle ønsker eller spesialtjenester på den reisendes anmodning er kun inkludert i avtalen dersom disse er uttrykkelig bekreftet skriftlig av arrangøren.

 

1.8.1 Ønsker garanteres ikke.

 

1.9 Den reisende er forpliktet til å kontrollere bestillingsbekreftelsen/ reisedokumentene så snart de er mottatt og at alle opplysninger er korrekte, herunder at navn er riktig stavet og stemmer med passet. Eventuelle unøyaktigheter må rapporteres så snart som mulig. Arrangøren forbeholder seg retten til å kreve et gebyr som tilsvarer de faktiske kostnadene ved å korrigere feilaktige opplysninger, samt en rimelig kompensasjon for det ekstraarbeidet som korrigeringen medfører. Hvis unøyaktigheten skyldes arrangøren eller noen som er engasjert av arrangøren, skal rettingen skje uten kostnad for den reisende.

 

1.9.1 Neckermann Nordic sender ikke ut bestillingsbekreftelse og/eller billett i papirform. Den reisende må selv sørge for utskrift der det er nødvendig. I forbindelse med bestillingen sendes en bestillingsbekreftelse og/eller billett til den e-postadressen som ble oppgitt ved bestillingen. Billetten er også tilgjengelig under hovedpassasjerens bestillingskonto, som du får tilgang til ved å logge deg inn på www.neckermann-nordic.no under innlogging og bruke hovedpassasjerens e-postadresse. Billetten er personlig og kan ikke overdras på annen måte enn gjennom kontakt med Neckermann Nordics personale og mot et gebyr og i henhold til visse regler.

 

1.10 Den hovedreisende må umiddelbart varsle arrangøren om eventuelle endringer i adresse, e-postadresse, telefonnummer eller annen informasjon av betydning for arrangørens mulighet til å kontakte den reisende.

 

1.10.1 Arrangøren sender viktige beskjeder til den hovedreisende fra bestillingstidspunktet til hjemreisen er avsluttet, hovedsakelig via e-post og noen ganger via SMS. Den hovedreisende er ansvarlig for at kontaktopplysningene som den hovedreisende har oppgitt til arrangøren, er korrekte.

 

1.11 For enkelte reiser kreves det et minimumsantall deltakere for at reisen skal kunne gjennomføres. I så fall må den reisende få tydelig informasjon om dette senest på bestillingstidspunktet.

 

1.11.1 Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å avlyse reisen uten å utbetale kompensasjon hvis et av følgende antall deltakere ikke er oppfylt.

-hvis mindre enn 95 % av setene på det aktuelle flyet er bestilt senest 20 dager før avreise.

- hvis mindre enn 15 % av charterreisene til samme destinasjon er bestilt senest 6 måneder før avreise.

 - hvis mindre enn 40 % av charterturene til samme destinasjon er booket senest 3 måneder før avreise. Den reisende varsles så snart som mulig skriftlig eller per telefon dersom en reise er avlyst.

 

1.11.2 For reiser med rutefly gjelder flyselskapets regler og passasjerantall for minimum antall passasjerer ligger utenfor Neckermann Nordics kontroll.

 

Se også punkt 7.4 for mer informasjon.

 

1.11.3 Dersom en reise som avbestilles i henhold til pkt. 1.11.1 inngår i en serie av reiser, har arrangøren rett til å avbestille også andre reiser som inngår i samme serie, forutsatt at dette varsles så snart som mulig og senest 20 dager før avreise.

 

1.12 Dersom flybilletter inngår i pakkereisen, må disse benyttes i riktig rekkefølge. Den reisende kan ikke bruke kun returbillett når det er bestilt en rundreise eller kun en del av en flybillett. Hvis billetten ikke brukes fra starten av, kanselleres de resterende delene.

 

1.12.1 Det finnes land, billetter og flyavtaler som gjør det umulig å bruke billetter i en annen rekkefølge, og det er derfor nødvendig at slik bruk aldri tas for gitt, men alltid avklares med arrangøren, spesielt utenfor EU.

 

1.12.2 Reisende som av en eller annen grunn ikke ankommer i tide til flyets avgang og/eller avviker helt eller delvis og derfor ikke benytter seg av den bestilte reisen, mister retten til hele pakkereisen og alt som er inkludert. Det gis ingen refusjon, helt eller delvis, av reisens pris.

 

1.12.3 Kun flyreise eller såkalt flysete er ikke omfattet av pakkereiseloven og er kun en lufttransport. Betalingskrav og avbestillingsregler følger generelt avtalen nedenfor.

 

-        Betaling kan skje umiddelbart uten mulighet for avbestilling.

-        En ombooking anses som en avbestilling av en tidligere inngått avtale.

-        Det respektive flyselskapets generelle regler og vilkår er inkludert og er en del av avtalen. Reglene finner du på det enkelte flyselskaps hjemmeside.

-        En gjennomført bestilling med charterfly bekreftes via e-post med en bestillingsbekreftelse til den hovedreisende.

-        En gjennomført bestilling med rutefly bekreftes direkte ved bestilling av reisen, og en bestillingsbekreftelse sendes på e-post til den hovedreisende.

-        Reisedokumentet skal skrives ut eller være tilgjengelig på f.eks telefon eller lignende med informasjon om reisen og disse dokumentene er nødvendige for at reisen skal gjennomføres. Ovennevnte billettprosedyre gjelder med mindre annet fremgår av bestillingsbekreftelsen og reisedokumentet.

 

 

2. PRIS OG BETALING

 

2.1 Prisen skal oppgis på en slik måte at hele reisens pris tydelig fremgår. Prisen skal inkludere alle tjenester som inngår i avtalen samt obligatoriske tillegg, skatter og avgifter.

 

2.1.1 Med obligatoriske tillegg, skatter og avgifter menes ikke lokale tillegg, skatter og avgifter som er bestemt av lokale myndigheter og som betales på reisemålet. Slike lokale tillegg, skatter og avgifter informeres kunden om på bestillingstidspunktet eller senest før avreise, eller at transport ikke er inkludert i pakkereisen, senest før ankomst.

 

2.2 Den reisende må betale reisens pris senest på det tidspunktet som er angitt i avtalen.

 

2.2.1 Et påmeldingsgebyr må være reisearrangøren i hende senest 5 dager etter bestillingen. Med mindre annet er spesifikt angitt, må den endelige betalingen for den bestilte reisen være reisearrangøren i hende senest 30 dager før avreise. I tilfeller der avreise for en bestilt reise er innen 30 dager, må hele reisens pris betales på bestillingstidspunktet. Ved bestilling av pakkereiser med rutefly og bestilling av kun fly gjelder flyselskapets vilkår for betalingstidspunkt. Sluttbetaling kreves vanligvis direkte ved bestillingstidspunktet, og betaling må dokumenteres på forespørsel. Ettersom avtalen er bindende når påmeldingsavgiften er betalt, er det viktig at alle reisende kontrollerer at alle opplysninger i bestillingen er korrekte. Hvis betalingen ikke er utført i henhold til ovennevnte betingelser, har Neckermann Nordic rett til å anse avtalen som kansellert og beholde en avbestillingskostnad i henhold til § 3.21-3.25. Vær oppmerksom på at dersom påmeldingsavgiften ikke er mottatt av Neckermann Nordic innen 5 dager eller i henhold til flyselskapets betingelser, forbeholder Neckermann Nordic seg retten til å kansellere reisen.

 

2.2.2 For visse typer pakker kan endelig betaling kreves direkte ved bestilling, og informasjon om dette gis i så fall før avtale inngås. Informasjonen finner du på nettstedet eller skriftlig via e-post eller muntlig ved bestilling per telefon.

 

2.2.3 Betalingsbetingelsene kan variere mellom pakkereiser med charter- eller rutefly og/eller billettype. Ved bestilling av pakkereiser med rutefly og bestilling av kun fly gjelder flyselskapets vilkår for betalingstidspunkt. Endelig betaling kan kreves umiddelbart etter bestilling, og tidspunktet for endelig betaling kan endres av flyselskapet på kort varsel.

 

2.2.4 Når du bestiller hotellovernatting som en del av en planlagt pakkereise, gjelder hotellets vilkår for betalingstidspunkt. Endelig betaling kan kreves umiddelbart etter bestilling.

 

2.3 Arrangøren kan kreve en første delbetaling (påmeldingsavgift) i forbindelse med bestillingsbekreftelsen. Påmeldingsavgiften skal være rimelig i forhold til reisens pris og omstendighetene for øvrig.

 

2.3.1 Neckermann Nordics påmeldingsavgift er NOK 1,400 per person for charterreiser i Europa og NOK 3,000 for resten av verden. Påmeldingsavgiften skal være Neckermann Nordic i hende senest 5 dager etter bestilling av reisen. Påmeldingsavgiften er en delbetaling av reisens totalpris.

 

2.3.2 Ruteflyselskapene krever at arrangøren utsteder flybilletter i god tid før avreise (i de fleste tilfeller allerede ved bestilling). Påmeldingsavgiften er derfor vanligvis hele kostnaden som sluttbetaling av fly og hotell.

 

2.3.3 For golf- og gruppereiser er påmeldingsavgiften mellom NOK 2,500 og NOK 5,000 avhengig av reisens innhold og om reisen skjer med charterfly eller rutefly. Påmeldingsavgiften må være Neckermann Nordic i hende innen 5 dager etter bestillingen. Påmeldingsavgiften er en delbetaling av reisens totalpris.

 

For gruppereiser og golfreiser gjelder spesielle vilkår 14.4 - 14.5 nedenfor.

 

2.3.4 Restbeløpet må være i hende hos arrangøren senest 30 dager før avreise, med mindre annet er avtalt ved bestilling. Alle tillegg og endringer som f.eks. navneendring, tillegg av transfer må betales umiddelbart.

 

2.4 Hvis den reisende ikke betaler reisens pris i henhold til avtalen, har arrangøren rett til å kansellere avtalen og kreve en rimelig kompensasjon.

 

2.4.1 Hvis full betaling ikke er foretatt minst 30 dager før avreisedato, har Neckermann Nordic rett til å anse avtalen som kansellert og kreve et avbestillingsgebyr i henhold til de generelle vilkårene (3.2-3.2.11).

 

2.4.2 Det kan ikke garanteres en påminnelse ved manglende betaling.

 

2.4.3 Full betaling må kunne dokumenteres av kunden på forespørsel.

 

2.5 Med mindre annet er spesifikt angitt, er reisens pris basert på overnatting for to personer i delt dobbeltrom. Ved innkvartering for kun en person i dobbeltrom eller et større rom beregnet på mer enn en person, har arrangøren rett til å kreve et tillegg.

 

2.6 Arrangøren er også forpliktet til å informere den reisende om eventuelle kostnader som kan oppstå.

 

2.6.1 Reisende må selv tegne og betale privat avbestillingsbeskyttelse og forsikring. Neckermann Nordic anbefaler alle reisende å tegne forsikring.

Merk at de fleste forsikringsselskaper krever at avbestillingsbeskyttelsen er betalt før reisen bestilles og betales enten via del-/fullbetaling. Du kan også sjekke hva som er inkludert i en eventuell privat boligforsikring og kortforsikring.

Sjekk også nøye at du har komplett reiseforsikring som gjelder for hele reiseperioden og til landet du reiser med bl.a. utgiftene til medisinsk behandling og hjemtransport samt ulykker og uflaks.

Du bør alltid kontakte ditt eget forsikringsselskap ved avbestilling og følge instruksjonene du får. 

 

Avbestillingsforsikring kan ikke tegnes via Neckermann Nordic for pakkereiser med rutefly, men må tegnes privat.

 

Vi anbefaler alle reisende å alltid tegne avbestillingsforsikring via Neckermann-Nordic eller privat, avhengig av type reise og privat forsikring. 


 

3. REISENDES RETTIGHET TIL ENDRING OG AVBESTILLING

 

3.1 Den reisende har rett til å endre avtalen dersom arrangøren tillater dette. Endringer i avtalen kan medføre ekstra kostnader for den reisende fra arrangøren eller andre.

 

3.1.1 Ombooking er å anse som en avbestilling av en tidligere foretatt bestilling og en påfølgende ny bestilling med gjeldende pris. Eksempler på ombooking er endring av avreisested, avreisedag, reiselengde, endring av hotell eller endring av antall personer. Ombookingsgebyrer belastes i henhold til punkt 3.2.

 

En billett med rutefly kan som hovedregel ikke endres etter at den er utstedt, dvs. etter at hele eller deler av betalingen er foretatt.

 

3.1.2 Retting av feilstaving av navn på billetten med mer enn 3 bokstaver for pakkereiser med charterfly koster et gebyr på NOK 500-1000 per person. Hvis endringen gjelder pakkereiser med rutefly, kan det i noen tilfeller være mulig å endre 1-2 bokstaver, men noen ganger er det ikke tillatt å endre bokstaver. Hvis det er mulig å rette stavemåte/endre bokstaver, gjøres dette i henhold til flyselskapets eller andre leverandørers gjeldende regler og gebyrer, samt at Neckermann Nordic tar et endringsgebyr på min. NOK 500-1000 per person, avhengig av hvor nær avreise det er.

 

3.1.3 Hvis bestillingen er foretatt av et selskap utenfor arrangøren Neckermann Nordic, er det påkrevd at avbestillingen også gjøres til ett og samme selskap, som fremgår av bestillingsdialogen og/eller bestillingsbekreftelsen. Disse kan også kreve gebyrer.

 

3.2 Den reisende har rett til å kansellere reisen. Arrangøren forbeholder seg retten til å kreve kompensasjon fra den reisende for kostnadene arrangøren pådrar seg som følge av kanselleringen. Arrangøren kan fastsette rimelige standardiserte avbestillingsgebyrer basert på avbestillingstidspunktet. Dersom arrangøren ikke har fastsatt noen standardiserte avbestillingsgebyrer, har arrangøren krav på et rimelig avbestillingsgebyr.

 

For pakkereiser med charterfly gjelder følgende;

 

3.2.1 Ved avbestilling tidligere enn 30 dager før avreise skal den reisende betale påmeldingsavgiften som avbestillingsgebyr.

 

3.2.2 Ved avbestilling deretter, men tidligere enn 14 dager før avreise, skal den reisende betale 50 % av reisens pris, men ikke mindre enn påmeldingsavgiften.

 

3.2.3 Ved avbestilling senere, men tidligere enn 7 dager før avreise, skal den reisende betale 75 % av reisens pris, men ikke mindre enn påmeldingsavgiften.

 

3.2.4 Hvis avbestillingen skjer innen 7 dager før avreise, må den reisende betale hele reisens pris. 

 

For pakkereiser med rutefly, såkalte dynamiske reiser, gjelder følgende;

 

3.2.5 Pakkereiser med rutefly kan som hovedregel ikke refunderes. Hvis fly, hotell og andre arrangementer ikke kan refunderes, er avbestillingsgebyret 100 % av reisens pris. I tilfeller der hele eller deler av reisen kan avbestilles, gjelder følgende regler.

 

3.2.6 Ruteflyselskapene krever at arrangøren utsteder flybilletter i god tid før avreise (i de fleste tilfeller allerede ved bestilling). Når en flybillett er utstedt, har arrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Hvis den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, vil Neckermann Nordic belaste den reisende et gebyr tilsvarende beløpet som skal betales til flyselskapet, i tillegg til eventuelle avbestillingskostnader for hotell eller andre arrangementer osv. I tillegg belastes et avbestillingsgebyr i henhold til tabellen nedenfor. Den totale kostnaden vil bli oppgitt på forespørsel.

 

Avbestillingsgebyr oppgitt per person:

 

-        Avbestilling av fly og hotell (pakkereiser) koster NOK 1 000 + leverandørens kostnad.

-        Avbestilling av rutefly (kun flyreiser) 750 NOK + flyselskapets kostnader

-        Avbestilling av hotell NOK 1 000 + leverandørens kostnad

-        Navneendring fra NOK 500 til SEK 1000 + leverandørens kostnad

-        Ved refusjon av flyskatter/avgifter påløper en administrativ kostnad på NOK 500.

 

Hvis reisen eller deler av reisen kan refunderes, vil det ved avbestilling 7 dager eller mindre før avreise ikke bli refundert noe i tillegg til offentlige skatter og avgifter minus den administrative kostnaden på NOK 500 som er angitt i punkt 3.2.6.

 

3.2.7 Hvis den reisende ikke kommer til angitt tid og sted for avreise uten avbestilling eller ikke kan delta på eller fullføre reisen fordi den reisende mangler nødvendige dokumenter for reisen som gyldig pass, nødvendige visum osv, har Neckermann Nordic rett til å kreditere reisens totalpris.

 

3.2.8 Avbestillingsforsikring refunderes ikke ved avbestilling uansett årsak.

 

3.2.9 Spesielle vilkår gjelder for avbestilling av golfreiser og gruppereiser. Se 14.4 og 14.5

 

3.2.10 Avbestilling må gjøres umiddelbart av hovedpassasjeren til arrangøren via telefon eller e-post. Kontaktinformasjon er tilgjengelig på https://www.neckermann-nordic.no. Informasjon som kreves for at avbestillingen skal aksepteres, er den reisendes: bestillingsnummer, navn, avreisedato, reisemål.

 

3.2.11 I tilfeller der du har tegnet privat avbestillingsbeskyttelse og reiseforsikring, bør det selskapet alltid kontaktes for å få informasjon om hvordan de ønsker at selve avbestillingsprosessen skal foregå og hvilke dokumenter som kreves for å bevise at avbestillingen skjedde til rett tid.

 

3.2.12 Tilleggsarrangementer som utflukter, leiebil, billetter til arrangementer eller lignende avbestilles og refunderes i henhold til de spesielle reglene som ble kunngjort på bestillingstidspunktet. Vær oppmerksom på de spesielle reglene som gjelder for golf: Avbestilling av bestilte tee-tider må gjøres 45 dager før avreise. Avbestilling mindre enn 45 dager før avreise, belastes med 100 % av prisen for starttidene.

 

 

4 DEN REISENDES RETT TIL Å OVERDRA AVTALEN

 

4.1 Den reisende kan overdra avtalen til en person som oppfyller alle vilkårene for å delta på reisen. Et slikt vilkår kan f.eks. være at transportselskapet eller annen person som er engasjert av arrangøren i henhold til gjeldende regelverk må akseptere bytte av reisende. Den reisende må varsle arrangøren eller formidleren om overføringen i rimelig tid før avreise. Melding gitt senest syv dager før avreise anses alltid å være gitt i rimelig tid.

 

4.2 Arrangøren kan kreve et rimelig gebyr for overføringen. Gebyret må ikke overstige de kostnader som overføringen medfører for arrangøren. Arrangøren skal vise hvordan kostnadene er beregnet.

 

4.2.1 I tilfelle avtalen overføres og den påfølgende reisen gjennomføres, belastes den reisende et ekspedisjonsgebyr, i tillegg til eventuelle kostnader som belastes av arrangørens underleverandører, på NOK 500 per person som overføres inntil 7 dager før avreise. Mindre enn 7 dager før avreise koster det 1000 NOK. Vær imidlertid oppmerksom på at hvis det er samme dag som avreise, kan vi ikke garantere at endringen kan gjennomføres. Pakkereiser og flybilletter med rutefly kan bare overføres hvis flyselskapet tillater det. For slik overføring gjelder det respektive flyselskapets vilkår og betingelser, inkludert vilkår om overdragelsesgebyr og et gebyr fra Neckermann Nordic.

 

4.3 Overdrageren og mottakeren er solidarisk ansvarlig overfor arrangøren eller forhandleren for alt som gjenstår å betale for reisen og for de ekstra kostnadene som overdragelsen medfører. 


 

5 ENDRINGER FØR AVREISE

 

5.1 Endring av avtalevilkår

Arrangøren har rett til å gjøre endringer i avtalen forutsatt at arrangøren informerer den reisende om endringen på en klar, forståelig og tydelig måte på et varig medium. Hvis endringen er ubetydelig, for eksempel mindre endringer i flytider, har den reisende ikke krav på prisavslag eller kompensasjon. Ved vesentlige endringer i reisen skal den reisende om mulig tilbys en alternativ reise eller rett til å kansellere avtalen uten avbestillingsgebyr.

 

5.1.1 Eventuelle endringer (f.eks. timeplanendring eller hotellendring) varsles via e-post og alltid til hovedreisende som gjennom avtalen forplikter seg til å informere andre reisende på bestillingen om den aktuelle endringen. Det er derfor spesielt viktig at informasjonen er korrekt. Ved større endringer like før avreise kontakter Neckermann Nordic hovedreisende via e-post eller telefon.

 

5.1.2 Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å gjøre endringer i opplysninger i katalog/brosjyre, nettside og annen informasjon før avtale er inngått med den reisende. Neckermann-Nordic forbeholder seg også retten til, etter at avtalen er inngått, å gjøre endringer i avtalevilkårene for en bestemt reise i henhold til 5.1.

5.1.3 Neckermann Nordic tar forbehold om eventuelle trykk- og korrekturfeil.

 

5.2 Endring av pris

 

5.2.1 Arrangøren kan øke prisen på reisen dersom økningen skyldes endringer i drivstoffkostnader, skatter og offentlige avgifter eller valutakurser.

 

5.2.2 Prisen på reisen kan økes med et beløp som tilsvarer den reisendes andel av den kostnadsøkningen arrangøren har hatt. Rett til prisøkning foreligger kun dersom den totale kostnadsøkningen overstiger NOK 100 per bestilling.

 

5.2.3 Prisen på reisen skal reduseres dersom arrangørens kostnader, av grunner som nevnt ovenfor, reduseres med til sammen minst NOK 100 per bestilling. Ved prisreduksjon kan arrangøren gjøre fradrag for faktiske administrative kostnader.

 

5.2.4 Arrangøren skal varsle den reisende om prisendringene så snart som mulig. Varselet skal inneholde en begrunnelse for endringen og en beregning.

 

5.2.5 Prisen kan ikke økes eller settes ned i løpet av de siste 20 dagene før avtalt avreisedato.

 

5.2.6 Arrangøren kan i sine spesielle vilkår fraskrive seg retten til å heve prisen i henhold til 5.2.1. I så fall trenger arrangøren heller ikke å sette ned prisen i henhold til 5.2.3.

 

5.3 Den reisendes rett til å si opp avtalen uten avbestillingsgebyr

 

5.3.1 Hvis den reisende ønsker å si opp avtalen på grunn av en vesentlig endring, f.eks. hvis prisen økes med mer enn 8 % av pakkereisens totalpris, må den reisende varsle arrangøren om at avtalen sies opp innen en rimelig frist som arrangøren har fastsatt

fra det tidspunktet arrangøren informerte den reisende om endringen. Hvis den reisende ikke gjør dette, vil den reisende være bundet av den nye avtalen.

 

5.3.2 Hvis pakkereiseavtalen sies opp, skal arrangøren refundere hele reisens pris uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter at avtalen ble sagt opp.

 

5.4 Arrangørens og den reisendes rett til å heve avtalen ved uunngåelige og ekstraordinære hendelser

 

5.4.1 Både arrangøren og den reisende har rett til å heve avtalen dersom gjennomføringen av pakkereisen eller transporten av passasjerer til reisemålet i vesentlig grad påvirkes av uunngåelige og ekstraordinære hendelser på reisemålet eller i dets umiddelbare nærhet. Med uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter menes for eksempel alvorlige sikkerhetsproblemer som krig, terrorisme, utbrudd av alvorlige sykdommer eller naturkatastrofer. I slike tilfeller har den reisende rett til å si opp avtalen uten å betale avbestillingsgebyr. Hvis arrangøren sier opp avtalen i henhold til denne klausulen, har den reisende ikke krav på kompensasjon. I slike tilfeller har den reisende rett til full refusjon i henhold til 5.3.2.

 

5.4.2 Den reisende har ikke rett til å si opp avtalen hvis de uunngåelige og ekstraordinære hendelsene var allment kjent da avtalen ble inngått.

 

5.4.3 For å undersøke om hendelsen er av en slik alvorlig karakter som nevnt ovenfor, må svenske eksperter eller internasjonale myndigheter konsulteres. Fra 14 dager før avreise er et gyldig råd fra Utenriksdepartementet oppsigelsesgrunn dersom rådet omfatter den reisendes reisetid. Et gyldig råd fra Utenriksdepartementet skal også anses som oppsigelsesgrunn hvis det ellers er klart at de forhold som ligger til grunn for rådet, påvirker eller vil påvirke reisemålet på tidspunktet for den reisendes reise.


  

6 ARRANGØRENS ANSVAR FOR GJENNOMFØRINGEN AV PAKKEREISEN

 

6.1 Mangelfull ytelse

Hvis en reisetjeneste ikke utføres i henhold til avtalen, skal arrangøren avhjelpe feilen innen rimelig tid. Arrangøren er imidlertid ikke forpliktet til å avhjelpe feilen hvis det er umulig eller hvis avhjelp vil medføre uforholdsmessige kostnader. Hvis arrangøren ikke avhjelper feilen, kan den reisende ha rett til prisavslag og erstatning.

 

6.1.1 Den reisende har ikke rett til erstatning hvis arrangøren viser at feilen skyldes en hindring utenfor arrangørens kontroll som han ikke med rimelighet kunne ha forutsett da avtalen ble inngått, og hvis følger han heller ikke med rimelighet kunne ha unngått eller overvunnet. 


6.2 Vesentlige feil 

6.2.1 Hvis en vesentlig del av de avtalte tjenestene etter avreise ikke kan leveres, skal arrangøren om mulig sørge for tilsvarende eller minst likeverdige alternativer uten ekstra kostnad for den reisende. Hvis arrangøren ikke kan tilby dette, kan arrangøren tilby alternativer av lavere kvalitet i forbindelse med en rimelig prisreduksjon. Den reisende kan bare avvise slike alternativer dersom disse ikke kan anses som sammenlignbare med det som ville blitt levert i henhold til avtalen, eller dersom den tilbudte prisreduksjonen ikke kan anses som rimelig.

 

6.2.2 Hvis arrangøren ikke kan tilby noe alternativ, eller hvis den reisende har rett til å avvise slike alternativer i henhold til 6.2.1, kan den reisende ha rett til prisavslag og kompensasjon.

 

6.2.3 Ved feil som i vesentlig grad påvirker gjennomføringen av pakkereisen og som arrangøren ikke har avhjulpet innen rimelig tid, kan den reisende heve avtalen og kan også ha rett til prisavslag og erstatning.

 

6.2.4 Hvis arrangøren ikke kan tilby noe alternativ eller hvis den reisende har rett til å avvise slike alternativer i henhold til 6.2.1, eller hvis den reisende har sagt opp avtalen i henhold til 6.2.3, har den reisende rett til tilsvarende hjemtransport uten unødig forsinkelse og uten ekstra kostnad hvis pakkereisen inkluderer transport og den reisende er på bestemmelsesstedet. 


 

7 OM PRISAVSLAG OG KOMPENSASJON

 

7.1 Prisavslag gis ikke dersom arrangøren kan vise at feilen skyldes den reisende.

 

7.2 Den reisende har ikke rett til erstatning hvis arrangøren viser at feilen skyldes den reisende eller en tredjepart som ikke er tilknyttet leveringen av reisetjenestene som inngår i pakkereisen, eller hvis feilen skyldes uunngåelige og ekstraordinære hendelser.

 

7.3 Hvis feilen skyldes noen arrangøren har engasjert, er arrangøren fri for erstatningsansvar etter disse reisevilkårene bare hvis den personen arrangøren har engasjert også ville vært fri etter denne bestemmelsen. Det samme gjelder dersom feilen skyldes noen annen i et tidligere ledd.

 

7.4 Rett til erstatning på grunn av at arrangøren avlyser reisen foreligger ikke dersom arrangøren viser at færre personer enn et i avtalen angitt minimumsantall har meldt seg på reisen og den reisende innen en nærmere angitt frist i henhold til avtalen skriftlig blir underrettet om at reisen er avlyst.

 

Melding om at en reise er avlyst må sendes inn senest:

 

·       20 dager før avreise hvis reisen varer lenger enn 6 dager.

·       7 dager før avreise hvis reisen varer mellom 2 og 6 dager.

·       48 timer før avreise hvis reisen varer mindre enn 2 dager.

 

7.4.1 Minimumsantall, med støtte i punkt 7.4, har Neckermann Nordic rett til å avbestille reisen uten å utstede kompensasjon hvis noen av punktene a) - d) i minimumsantallet som er angitt nedenfor ikke er oppfylt

 

a) Hvis minimumsantallet av passasjerer ikke er nådd for den angitte flytypen. Flytype: a) Flytype med minimumsantall: B737-300: 133, B737-400: 153, B737-500: 117, B737-700: 133, B737-800: 170, B737-900: 180, B747: 405, B757: 200, B767-300: 170, B787-8: 150, B787-9: 170, MD-83: 152, A319: 130, A320: 150, A321: 189, A330: 324.

Ved reiser med andre flytyper enn de som er nevnt ovenfor, brukes en flytype av tilsvarende størrelse for å beregne minimumsantallet.

b) Hvis ikke minst 50 reisende har nådd destinasjonen som er angitt på den reisendes bestillingsbekreftelse.

c) Hvis ikke minst 50 reisende er nådd for hvert innkvarteringsalternativ på flydestinasjonen som er angitt på den reisendes bestillingsbekreftelse.

d) Hvis det ikke er minst 15 reisende for hver tur.

 

7.4.2 Hvis en reise som arrangøren har rett til å avbestille i henhold til de foregående punktene, inngår i en serie av reiser, har arrangøren rett til også å avbestille andre reiser som inngår i samme serie, forutsatt at den reisende varsles så snart som mulig og senest som angitt ovenfor.

 

7.5 Erstatning etter disse vilkår omfatter erstatning for kun materielle skader, personskade og skade på eiendom. Den reisende plikter å begrense skaden mest mulig.

 

7.6 Med mindre annet følger av pakkereiseloven eller annen ufravikelig lovgivning, er arrangørens erstatningsansvar begrenset til tre ganger pakkereisens pris. Denne begrensningen gjelder imidlertid ikke ved personskade eller ved skade som er forårsaket forsettlig eller uaktsomt.

 

 

8 KLAGE 


8.1 Den reisende kan bare klage på feil i de avtalte tjenestene hvis han gir arrangøren eller formidleren beskjed om feilen innen rimelig tid etter at han oppdaget feilen. Dette må gjøres så snart som mulig og om mulig på reisemålet. Ved fastsettelse av eventuelt prisavslag eller erstatning tas det hensyn til tidspunktet da den reisende reklamerte dersom en slik melding ville ha medført at arrangøren kunne ha rettet feilen.

 

8.1.1 Eventuelle klager på reisen må fremsettes umiddelbart under oppholdet til Neckermann Nordics personale slik at arrangøren kan rette opp årsakene til misnøyen umiddelbart og på stedet. Hvis du ikke reklamerer på stedet, kan du ikke kreve erstatning i ettertid.

 

Hvis reisemålet ikke har Neckermann Nordic-personale, rapporteres reklamasjonen under reisen till info@neckermann-nordic.no  eller [email protected]. Reklamasjon må skje senest to måneder etter hjemkomst via e-post til [email protected].

 

8.1.2 Hvis klagen gjelder flyreisen med f.eks. forsinkelser og innstilte fly eller at du av ulike grunner nektes ombordstigning, må du kontakte flyselskapet direkte uten forsinkelse, da noen flyselskaper har kort behandlingstid for klager.

 

8.2 Uten at det berører punkt 8.1, kan den reisende påberope seg feil dersom arrangøren eller forhandleren har opptrådt grovt uaktsomt eller i strid med god tro. 


 

9 DEN REISENDES ANSVAR UNDER REISEN

 

9.1 Arrangørens anvisninger

Den reisende plikter å følge de anvisninger for gjennomføring av reisen som gis av reiselederen eller av en annen person engasjert av arrangøren. Den reisende plikter å respektere de ordensregler som gjelder for reisen og på reisemålet og oppføre seg slik at medreisende eller andre ikke blir forstyrret. Hvis den reisende vesentlig bryter dette, kan arrangøren heve avtalen uten at den reisende har krav på erstatning eller refusjon.

 

9.2 Den reisendes ansvar for skade

Den reisende er ansvarlig for enhver kostnad som skyldes skade som den reisende påfører arrangøren ved uaktsomhet.

 

9.3 Den reisendes ansvar for formaliteter

 

9.3.1 Den reisende er selv ansvarlig for å overholde nødvendige formaliteter for gjennomføring av reisen, som for eksempel å være i besittelse av gyldig pass, visum, vaksinasjoner og forsikring.

 

9.3.2 Den reisende må ha gjennomført innsjekking for alle transporttjenester som inngår i pakkereisen i henhold til reiseruten eller andre instruksjoner fra arrangøren eller transportøren.

 

9.3.3 Den reisende er selv ansvarlig for alle kostnader som påløper på grunn av mangler ved nevnte formaliteter, for eksempel hjemtransport som følge av manglende pass, med mindre manglene skyldes uriktige opplysninger fra arrangør eller formidler.

 

9.3.4 Den reisende er selv ansvarlig for å ta del i informasjon gitt av arrangøren.

 

9.3.5 For reisen gjelder de generelle og spesielle reisebetingelsene og alle reisende må lese reiseinformasjonen på nettsiden og er en del av reisebetingelsene.

 

9.3.6 Reiseforsikring er ikke inkludert i prisen. Det er den reisendes eget ansvar å tegne en privat reiseforsikring før avreise. Det er viktig å ha tilstrekkelig beskyttelse når du oppholder deg i utlandet. Før avreise bør du forsikre deg om at reiseforsikringen minst dekker helsetjenester, medisiner og eventuell syketransport fra reisemålet til hjemlandet. I tillegg er det også bra om reiseforsikringen dekker tapte feriedager ved sykdom eller ulykke, samt forsinket bagasje og andre uforutsette hendelser. Mange innboforsikringer og reiseforsikringer på kredittkort er ikke altomfattende. Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for kostnader som påløper hvis reiseforsikring ikke er tilgjengelig. Europeisk helsetrygdkort gjelder kun innenfor et EU/EØS-land og er begrenset.

 

9.3.7 Rommet eller leiligheten gjelder kun for den/de reisende som står oppført på billetten, med mindre annet er avtalt med Neckermann Nordics personale før avreise. Dette gjelder også hvis det er flere sengeplasser tilgjengelig.

 

9.4 Avvik fra arrangementet

En reisende som avviker fra arrangementet etter at reisen er påbegynt, plikter å underrette arrangøren eller dennes representant om dette.

 

9.4.1 Ved avvik i henhold til punkt 9.4 vil det ikke bli gitt refusjon for de deler av reisen som ikke er benyttet.

 

9.4.2 Reisende som avviker fra det bestilte reisearrangementet, reiser på egen hånd eller kun har kjøpt flybillett, plikter å kontakte reisearrangøren ved ankomst til reisemålet for å få kontaktinformasjon for selv å sjekke hjemreisetiden for hjemreisen. For å sjekke flytider på charterfly må arrangøren kontaktes senest 24 timer før oppgitt hjemreisetidspunkt. Etter dette er den reisende selv ansvarlig for å holde seg oppdatert dersom flytidene endres, for eksempel ved en flyforsinkelse.

 

9.4.3 Hvis den reisende ikke sjekker inn på hotellet på den angitte dagen arrangementet starter, avbestilles resten av hotelloppholdet og kan ikke returneres for den resterende tiden av reisen. 


 

10 ARRANGØRENS PLIKT TIL Å YTE ASSISTANSE 
Dersom den reisende kommer i vanskeligheter under reisen, er arrangøren forpliktet til å yte hensiktsmessig bistand uten ugrunnet opphold. Slik bistand kan for eksempel omfatte informasjon om helsetjenester, lokale myndigheter og konsulær bistand. Arrangøren har rett til å kreve et rimelig gebyr for slik bistand dersom situasjonen skyldes forsett eller uaktsomhet fra den reisendes side.

 

10.1 Assistanse og/eller hjelp i henhold til punkt 10 kan skje i form av personlig assistanse fra tidligere reiseledere, hjelp via en lokal samarbeidspartner eller støtte via telefonkontakt avhengig av omstendighetene som sådan og reisens art.

 

10.2 Kontaktinformasjon til reisemålets personale er tilgjengelig ved ankomst eller kort tid før avreise.


 

11. TVISTELØSNING 

Tvister om tolkning eller anvendelse av Avtalen skal partene forsøke å løse på egen hånd. Hvis partene ikke blir enige, kan tvisten prøves av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller av en alminnelig domstol. En tvist kan også prøves via EU-kommisjonens online-plattform.

 

11:1 En skriftlig klage må sendes til arrangøren senest to måneder etter hjemkomst og før den reisende henvender seg til ARN. Dette gjelder også hvis du har klaget på stedet under reisen og fått avslag på dine krav. Reklamasjoner sendes på e-post til [email protected] 

 

Vær oppmerksom på at ARN tar imot klager på enten svensk eller engelsk.

 

 

12. PERSONLIG INFORMASJON 

Neckermann Nordic legger stor vekt på personvern. Vårt mål er å garantere deg det høyeste nivået av databeskyttelse og datasikkerhet. Vi behandler alle personopplysninger i samsvar med gjeldende lovgivning.

 

Du er forpliktet til å lese gjennom informasjonen på nettstedet om personopplysninger og informasjonskapsler på www.neckermann-nordic.no.


13. BAGASJE 

Det er ikke tillatt å ha verdisaker eller tyveriutsatte varer som elektronisk utstyr, kameraer, datamaskiner, smykker, kontanter osv. i innsjekket bagasje. Av sikkerhetsgrunner er det forbudt å ta med farlig gods om bord eller i innsjekket bagasje. Det som klassifiseres som farlig gods, er for eksempel alle typer våpen, komprimerte gasser, etsende og brennbare stoffer, maling, fyrverkeri og andre eksplosive ting eller stoffer, samt giftstoffer og stoffer som inneholder bakterier eller virus. Det er heller ikke tillatt å ta med dyr om bord. Mer detaljert informasjon finner du under "Viktig om reisen" Skadet eller mistet bagasje refunderes til den reisende direkte fra det respektive transportselskapet basert på reglene som gjelder for det respektive transportselskapet. For golfbagger anbefales en ekstra forsikring.


 

14. SPESIELLE TYPER REISER


14.1 Kun flyreiser og kun hotell

Ved bestilling av kun hotell eller kun fly (rute- eller charterfly) må reisen betales direkte ved bestilling. Du er ikke omfattet av pakkereiseloven, og Neckermann Nordic opptrer her kun som agent for flyselskapet eller hotellet. Flyselskapet er ansvarlig for endringer i flytider, innstilte fly, bagasje osv. Eventuelle klager eller krav rettes direkte til flyselskapet eller hotellet.

 

Det er den reisendes eget ansvar å sjekke og holde seg oppdatert på eventuelle tidsendringer, og Neckermann Nordic er ikke ansvarlig for eventuelle merkostnader som måtte oppstå. Vi anbefaler at du ALLTID sjekker avgangstidene med flyselskapet. De reisende er også forpliktet til å være kontaktbare på det mobiltelefonnummeret som er oppgitt i bestillingen, da endringer kan bli varslet via sms/sms.

 

Flybilletter med 2 forskjellige bestillingsnummer, dvs. reiser som består av 2 eller flere enkeltreiser, behandles som separate reiser, helt uavhengig av hverandre. Ved kjøp av separate flybilletter (kun flyreiser) er Neckermann Nordic ikke ansvarlig for manglende utbetaling av kompensasjon i forbindelse med tidsendringer, forsinkelser eller innstilte fly.

 

Ved kjøp av kun flysete kanselleres hjemreisen dersom utreisen ikke benyttes/benyttes. Det er ikke mulig å benytte kun hjemreisen som en enkeltreise.

 

14.2. Uspesifisert reise

En uspesifisert reise er ikke en rabattert rutegående reise, men et spesielt reisearrangement med spesielle betingelser. En uspesifisert reise betyr at flyreisen som presenteres i Neckermann Nordics-programmet er den samme, men ikke innkvarteringen. Innkvarteringen tildeles ved ankomst til reisemålet. Innkvarteringen kan være hvor som helst på det annonserte reisemålet, og det er ikke garantert at hotellet er en del av Neckermann Nordics planlagte hotellprogram. Innkvarteringen kan skje på hotell/pensjonat/privatrom eller i leilighet.

 

Innkvarteringen kan være av svært enkel standard.

Arrangøren garanterer privat dusj og toalett.

Selv om hotellet tilbyr catering, er ingen måltider inkludert i prisen.

Klimaanlegg og safe er ikke inkludert.

Rengjøring under oppholdet er normalt ikke inkludert.

Bytte av innkvartering kan forekomme en eller flere ganger i løpet av oppholdet.

Arrangøren kan ikke gi forhåndsvarsel om forstyrrelser som f.eks. pågående byggearbeid.

Reisende som reiser alene, må betale et tillegg for å få enkeltrom.

Prisen inkluderer ikke transport mellom flyplassen og overnattingsstedet, retur til flyplassen ved avreise eller mellom overnattingsstedene i de tilfellene der det skjer et bytte av overnattingssted under oppholdet.

Forespørsler kan ikke sendes inn.

Arrangøren garanterer at maksimalt 4 personer per bestilling vil bli innkvartert på samme hotell.

Reiseledertjenesten er begrenset, vanligvis kun via telefon.

 

Vi anbefaler at alle som har spesielle krav til innkvarteringen, velger et spesifisert overnattingssted. Vi anbefaler reisende med nedsatt bevegelsesevne eller funksjonshemming, samt reisende med barn, å velge et spesifisert overnattingssted.

 

14.3 Uspesifisert All Inclusive*** er en uspesifisert reise (se vilkår 14.2) der arrangøren garanterer minst ett 3-stjerners hotell med Simple All Inclusive.

 

14.4. Golfreiser

Fritidsreiser golf. Ved bestilling av golfreise med charterfly skal depositum betales i henhold til 2.3.2. Endelig betaling av reisens pris skal være Neckermann Nordic i hende senest 30 dager før avreise.

 

Ved avbestilling gjelder følgende:

- Ved avbestilling tidligere enn 30 dager før avreise må den reisende betale påmeldingsavgiften som avbestillingskostnad.

- Ved avbestilling etter dette, men tidligere enn 14 dager før avreise, må den reisende betale 50 % av reisens pris, men minst påmeldingsavgiften.

- Ved avbestilling etter dette, men tidligere enn 7 dager før avreise, må den reisende betale 75 % av reisens pris, men minst påmeldingsavgiften.

- Hvis avbestillingen skjer innen 7 dager før avreise, må den reisende betale hele reisens pris.

Ved bestilling av golfreiser med rutefly gjelder flyselskapets vilkår og betingelser for betalingstidspunkt. Sluttbetaling kreves vanligvis direkte ved bestilling, eller tidspunktet for sluttbetaling kan endres av flyselskapet på kort varsel.

Reiser med rutefly refunderes generelt ikke ved kansellering.

Avbestilling av bestilte starttider må skje 45 dager før avreise. Avbestilling mindre enn 45 dager før avreise, belastes med 100 % av prisen for starttidene.

-Golfklubben forbeholder seg retten til å endre bekreftet starttid.

 

14.5 Gruppereiser Golf (minimum 8 personer)

Ved bestilling av en golfreise skal forskuddsbetalingen betales i henhold til reglene. I tillegg til forskuddsbetalingen skal også kostnader for starttider betales sammen med forskuddsbetalingen dersom dette fremgår av avtalen. Datoer for sluttbetaling og spesielle avbestillingsregler for gruppereiser med golf kommuniseres til gruppene ved bestilling.

For å bli regnet som en golfgruppe må det være minimum 8 betalende voksne som skal spille golf. Ikke-golfende medreisende er ikke inkludert i golfgruppen.

 

14.6 Rundreiser/utfluktsreiser

Det kreves et minimumsantall på 12 personer for at reisen skal kunne gjennomføres. Dersom deltakerantallet ikke oppfylles, kan reisen bli avlyst. Retten til kompensasjon reguleres i henhold til pkt. 7.4. Guiding med buss kan skje med engelsk- eller skandinavisktalende reiseledere. Vi anbefaler ikke denne turen for barn under 12 år.

På grunn av vær eller andre omstendigheter kan programmet endres.

Neckermann Nordic kan under hele reisen (24 timer) kontakte lege ved behov.

Ved kjøp av denne reisen må programmet følges. Reisende på turen kan ikke avvike eller bruke turen som transfer til eller fra utvalgte steder eller kun benytte flysetet. Deltakere på reisen kan ikke avvike fra reisen eller kun bruke reisen kun som transport til de utvalgte hotellene, eller kun bruke flybilletten. Hvis reisen avbestilles på tilsvarende måte, kan gjesten ikke bruke returbilletten, og en bot på NOK 2 500 per person kan bli belastet.

Tjenester som behandlinger, terapier, utflukter osv. som ikke er kjøpt gjennom Neckermann Nordic eller er en del av Neckermann Nordics-programmet, men som kjøpes direkte av eller gjennom hotellet eller en annen leverandør, er ikke inkludert i Neckermann Nordics-programmet og er ikke en del av reisearrangementet, heller ikke det som er gratis på hotellet for gjestene å bruke, og Neckermann Nordic tar derfor ikke ansvar for disse verken gratis eller betalte tjenestene. Hvis du har allergier eller andre medisinske eller helsemessige problemer som kan utgjøre en risiko ved bading i termalvann med høyere mineralinnhold og varme, bør du søke råd hos legen din før du reiser. 

 

14.7 Gruppereiser

For gruppereiser gjelder spesielle reisebetingelser som er tilgjengelige på forespørsel for gruppereiser. Dette avhenger av gruppens størrelse og spesielle ønsker.

For grupper med individuelt betalende reisende, f.eks. som deltar på treningstur, golftur etc., henviser vi til de vanlige reisebetingelsene. 


 

15. HOTELL/UBENYTTET SENG 

Kun reisende som er navngitt på bestillingsbekreftelsen/billetten kan innkvarteres på rommet/leiligheten. Reisende som har en eller flere tomme senger i rommet/leiligheten, har ikke rett til å innkvartere en annen person der. 


 

16. UTFLYKTER 

Når du bestiller utflukter på reisemålet, arrangeres dette alltid i regi av den lokale turarrangøren vi samarbeider med på reisemålet. turarrangøren har tillatelser, forsikringer og lisenser til å arrangere utflukter, og dette er statlig kontrollert. I tilfeller der agenten arrangerer utflukter via en underleverandør, har også disse gyldige tillatelser, lisenser og forsikringer. Utflukter bestilles og betales samtidig på reisemålet og er bindende med unntak av sykdom og fremvisning av legeerklæring. Noen utflukter har en risikofaktor, og det er ditt ansvar å forsikre deg om at utflukten passer for deg og/eller reisefølget ditt før du bestiller. Det er viktig at du og ditt reisefølge følger alle instruksjoner, veiledning og informasjon som du får av reiselederen/utfluktsguiden, spesielt med hensyn til din og ditt reisefølges helse og sikkerhet. Når du bestiller en utflukt, må du alltid oppgi et aktuelt mobilnummer, da informasjon kan komme på kort varsel, som f.eks. tidsendringer, trafikkforstyrrelser osv. Personer under 18 år kan ikke delta på utflukter uten følge av voksne.

Utfluktene kan ha deltakere av ulike nasjonaliteter. Noen ganger foregår veiledningen på skandinavisk i de lovede tilfellene, men vanligvis foregår alt på engelsk. Som oftest foregår utfluktene med innenlandske offisielle guider. Oppsamlingssted og -tidspunkt må fremgå av billetten. Opphentingsstedet er ikke alltid på hotellet, men kan være på andre angitte steder hvor du selv må ta deg til. Vi forbeholder oss retten til å gjøre endringer i utfluktsprogrammet på kort varsel, og i før- og lavsesong er programmet begrenset. De fleste utflukter og arrangementer krever et visst minimums- eller maksimumsantall deltakere. 


 

17. FORBEHOLD OM ENDRINGER 

Neckermann Nordic forbeholder seg retten til å gjøre endringer i informasjonen som gis og i avtalevilkårene som gjelder for pakkereisen før avtale er inngått med kunden. Vi tar forbehold om eventuelle trykk- og korrekturfeil.

Be om å bli oppringt
+46 (10) 337 05 06
Neckermann gjør det mulig!
footer logo
tournate logo