Vi ringer deg tilbake
Fornavn Etternavn
Mobilnummer
Epost
Ønsker tid

OM OSS KONTAKT OSS
VANLIGE SPØRSMÅL

Nedenfor har vi samlet de vanligste spørsmålene som er verdt å lese gjennom. Husk å alltid ha bestillingsnummeret tilgjengelig når du kontakter våre reisekonsulenter.

FØR JEG BESTILLER TUREN MIN

Hva med pass og visum?

Før du bestiller en reise må du ha funnet ut hva som kreves for å besøke landet du reiser til. Samt hvor lenge passet ditt må være gyldig. Du finner all informasjon om pass og visum her.

 

Må jeg vaksinere meg?

Det er den reisendes sitt ansvar å sørge for nødvendige vaksinasjoner i forbindelse med reisen. Ta kontakt med lege eller helsestasjon for mer informasjon og hva som gjelder for landet du reiser til.

 

Må jeg ha reiseforsikring?

Vi anbefaler alle våre reisende å ha reiseforsikring og det er viktig å gå gjennom forsikringsdekningen før avreise.

 

Kan jeg reise hvis jeg er under 18 år uten en voksen?

Når du reiser uten verge og er under 18 men over 16år, skal det fylles ut et såkalt vergebevis der vergen/e godkjenner reiseavtalen. Den mindreårige må informere ved bestilling at han eller hun er mindreårig. Skjemaet kan lastes ned fra vår nettside. Dette gjelder charterfly. På rutefly må du alltid være fylt 18 år.

 

Kan et barn reise alene på våre fly, et såkalt enslig barn?

Barn under 16 år kan ikke reise uten følge av en voksen på charterfly. Barn under 18 år kan ikke reise uten følge av en voksen på rutefly.

SPØRSMÅL VEDRØRENDE BESTILLING FØR AVREISE

Hvordan kan jeg bestille reisen?

Du kan bestille direkte på nettsiden eller kontakte vårt kundesenter på telefon eller e-post.

 

Kan jeg gjøre endringer i bestillingen min etter at jeg har fullført bestillingen?

Dette avhenger av hvilken type billett du har kjøpt og hvor langt det er til avreise og om du har kjøpt noen endrings-/avbestillingsbeskyttelse. Du må alltid kontakte våre reisekonsulenter for personlig håndtering av eventuell ombooking.

 

Jeg skrev feil fødselsdato, feil navn, gikk glipp av mellomnavn osv. Hvordan kan jeg fikse det?

Du må kontakte våre reisekonsulenter på telefon eller e-post så snart du oppdager feilen. Vær oppmerksom på at det kan være kostnader for å rette feil.

 

Kan jeg få ekstra rabatt hvis jeg bestiller gjennom en reisekonsulent?

Nei, du får samme pris som på nettsiden.

 

Hva er rabattkoder/kampanjekoder og hvor finner jeg dem?

Kampanjekoder er noe vi informerer om i vårt nyhetsbrev, sosiale medier eller andre annonser. Dette er en spesialrabatt som gjelder for enkelte reiser og bestemte perioder og den må oppgis i rabattkodefeltet ved bestilling av reisen online på vår nettside. Rabattkoder kan kun legges til direkte ved bestilling og reisen kan kun bestilles online på nettsiden og kan ikke legges til i etterkant.

 

Hvordan betaler jeg for reisen min?

Du kan logge inn på profilen din på nettsiden vår og derfra betale for reisen med kort

 

Når må reisen betales?

Når du foretar en bestilling, må en registreringsavgift være tilgjengelig for oss umiddelbart ved bestilling. Størrelsen på påmeldingsavgiften kan derimot variere avhengig av hvor du reiser og hvilken type reise du bestiller. Sluttbetalingen for hele reisen varierer om du bestiller en reise med charterfly eller med rutefly. Se reisevilkår.  

 

Får jeg refusjon hvis jeg avbestiller reisen?

Avhengig av type reise du har bestilt, kan det noen ganger være mulig å få deler av beløpet tilbakebetalt avhengig av hvor langt det er igjen til avreise. Normalt får du aldri tilbake betalt påmeldingsavgift og det overskytende beløpet er styrt av antall dager igjen til avreise, se reisebetingelsene.

 

 

Får jeg refusjon hvis jeg blir forhindret fra å reise på grunn av sykdom?

De vanlige avbestillingsreglene gjelder og for å beskytte deg mot eventuell sykdom må du sørge for å ha privat avbestillingsbeskyttelse i f.eks. forsikringen din eller kjøp den separat. Du bør derfor alltid kontakte dem direkte ved sykdom og få instruksjoner om hvordan du går frem. Oftest krever disse bevis på at reisen er bestilt og legeerklæring.

 

Hvordan kan jeg legge til bagasje til bestillingen min?

Du legger til bagasje direkte ved bestilling, men skulle du gå glipp av dette kan du alltid kontakte våre reisekonsulenter på telefon eller e-post.

 

Kan jeg legge til ekstra bagasje, såkalt ekstra bagasje i tillegg til de bestilte 20 kg?

Dette avhenger av hvilket flyselskap du reiser med og du må derfor lese under fanen som heter flyselskap.

 

Hvorfor endres prisen fra en dag til en annen?

Neckermann Nordic har i likhet med andre arrangører stadige oppdateringer på prisene, noe som gjør at prisene kan gå opp eller ned. Prisene varierer avhengig av tilbud og etterspørsel. Gjeldende pris annonseres ved bestilling. Ved eventuell prisavslag refunderes ikke differansen.

 

Kan jeg bestille et rom med en spesiell utsikt?

På noen hoteller kan du velge et rom med havutsikt ved bestilling, som vanligvis koster litt mer. På disse hotellene kan du ikke legge inn forespørsler om for eksempel havutsikt.

 

Hvordan fungerer det med forespørsler generelt?

Vi tar gjerne imot forespørsler og videresender dem til hotellet. Dette kan for eksempel gjelde romplassering: bo i rom ved siden av hverandre, i en bestemt etasje, bestemt rom, plassering eller lignende. Hotellene prøver å imøtekomme forespørsler, men kan ikke garantere at de blir oppfylt.

 

Hvis vi er en stor gruppe får vi grupperabatt?

Grupper er underlagt spesielle regler og har grupperabatter. For å være en gruppe må det være minst 15 personer. Ta kontakt med våre reisekonsulenter for et tilbud. Merk at regler for grupper kan variere og gjeldende regler kan fås med tilbud.

 

Bestillingen min er kansellert, hva skal jeg gjøre?

Dette kan skyldes at betalingen ikke har gått gjennom og når penger ikke mottas i tide, blir reisen automatisk kansellert. Du kan også ha gjort flere lignende bestillinger uten betaling.

Vær oppmerksom på at dersom du foretar mer enn én bestilling, dvs. dobbeltbestillinger og betaler for dem, er det ingen automatisk kansellering og vanlige reisebetingelser gjelder for alle billetter.

 

 

Jeg har et problem med bestillingen/betalingen min, hva skal jeg gjøre?

Du bør alltid kontakte våre reisekonsulenter direkte på telefon dersom du har problemer med selve bestillingen eller betalingen. Venter du for lenge eller sender e-post kan det føre til at turen forsvinner.

SPØRSMÅL VEDRØRENDE FLYVNINGEN

Må jeg skrive ut billetten min?

Nei, du trenger ikke skrive ut billetten, det er nok at du kan vise den på for eksempel mobilen.

 

Kan jeg sjekke inn online?

Dette kan variere mellom de ulike flyselskapene, se derfor under flyselskapsmenyen og under hvert flyselskap. Merk at det finnes flyselskaper som tar ekstra betalt hvis du ikke sjekker inn på nett.

 

Kan jeg bestille sete på forhånd på flyet?

Dette kan variere avhengig av hvilket flyselskap du reiser med. Du finner all informasjon på vår nettside under flyselskaper.

 

Hvis vi ikke forhåndsbestiller plasser, kan vi fortsatt sitte sammen?

Tildelingen av seter håndteres av flyselskapet og de gjør alltid sitt beste for å sikre at reisefølger i samme booking får sitte sammen. Det er imidlertid ingen garanti da mange faktorer spiller inn på selve sitteplassen, som hvordan reisefølget ser ut, antall spedbarn, antall forhåndsbestilte seter med mer som flyselskapene må ta hensyn til.

 

Når bør jeg være på flyplassen i forbindelse med avreise?

Du bør være på flyplassen minst 2-3 timer før avgang, men i høysesonger og store reisehelger bør du være ute i god tid. Følg derfor alltid nettsiden til din lokale flyplass.

 

Er det kun norske avgangstider på flybilletten?

Nei, tidene er alltid oppgitt i lokal tid.

 

Kan jeg fly når jeg er gravid?

Det gjelder spesielle regler for gravide, avhengig av hvor langt ut i svangerskapet du er. Les mer på nettsiden under avgangsmenyen.

 

Hvordan finner jeg ut om flyet er i rute før avreise?

Noen ganger må flyselskapene endre sine avganger på grunn av for eksempel travel luftrom trafikk, flyplassens øvrige trafikk, endringer i rutetider med mer. Når dette skjer sender vi en melding via e-post. Det er derfor viktig at du hele tiden sjekker e-posten din.

 

Hvordan finner jeg ut om en flyforsinkelse?

Ved flyforsinkelser som oppstår på flyplassen, må du legge merke til informasjonen som gis av flyselskapet eller deres representanter. Dersom det er en større flyforsinkelse som vi finner ut i tide eller at forsinkelsen er veldig lang, kan vi kontakte deg via e-post/SMS. Men merk at flyforsinkelser vanligvis skjer på kort varsel når du vanligvis allerede er på flyplassen.

 

Hvor mye bagasje kan jeg ta med meg?

Dette kan variere mellom de ulike flyselskapene, se derfor under flyselskapsmenyen og under hvert flyselskap.

Vanligvis må du legge til innsjekket bagasje på 20 kilo som et tillegg på billetten mens du kan ta med en håndveske gratis, men sjekk størrelsen på håndvesken da dette også varierer mellom flyselskapene.

 

Kan jeg ta med barnevogn eller rullestol på flyturen?

Både rullestoler og rullatorer kan medbringes gratis. Du kan også legge til assistansetjeneste på flyplassen via våre reisekonsulenter.

 

Barn under 2 år kan ta med barnevogn gratis. Barn over 2 år kan ha med seg barnevogn, men da må man kjøpe en for innsjekket bagasje og de 20 kg av innsjekket bagasje telles med.

HJELP I DESTINASJONEN

Jeg har bestilt transfer, hvordan fungerer det?

Du vil få informasjon før avreise om hvordan det fungerer på akkurat ditt reisemål, da det varierer avhengig av om du reiser med privat transfer eller med delt buss.

Men generelt er det representanter på utsiden av ankomsthallen med et skilt eller du blir henvist til en bestemt skranke. Du vil da bli vist til riktig kjøretøy. Når hjemturen står for tur vil våre reisende få tidspunktet for henting på hotellet dagen før hjemreise

 

Kan jeg bestille transfer ved ankomst til flyplassen?

Det er ikke alltid mulig, så pass på at du alltid har bestilt transfer før avreise, men senest 24-48 timer før, avhengig av reisemålet.

 

Hvordan når jeg Neckermanns ansatte på stedet?

Før avreise eller ved ankomst vil du bli varslet med gjeldende telefonnumre og e-postadresser. Hvis reisemålet ditt tilbyr en APP, ikke glem å laste den ned før avreise.

 

Hvordan kan jeg delta på utflukter?

Du kan bestille utflukter gjennom våre ansatte på stedet på gjeldende telefonnumre og e-postadresser du mottar. Du kan også lese om våre populære utflukter på nettsiden før avreise.

 

En nødsituasjon har oppstått, hva gjør jeg?

For din sikkerhet har vi også en nødtelefon. Nødtelefonen er bemannet etter kontortid mellom 18.00 og 08.00 og skal kun ringes ved akutte hendelser som sykdom og ulykker.

 

Hva gjør jeg hvis jeg er misfornøyd med hotellet eller andre ting på reisemålet?

Du må alltid kontakte våre ansatte på stedet eller på telefon eller på annen måte som du har fått beskjed om når du er med på reisen og ha en dialog om misnøyen. Du bør ikke ringe våre reisekonsulenter med mindre du ikke kan få tak i våre ansatte på destinasjonen.

 

Når må jeg forlate hotellrommet på avreisedagen?

Du må forlate rommet senest kl.12.00 selv om flyet ditt går senere. Du kan se på muligheten for å beholde rommet mot en ekstra kostnad. Dette er et oppgjør mellom deg og hotellet. Har du bestilt All inclusive eller andre måltidspakker avsluttes også disse når du sjekker ut.

ETTER REISEN

Hva kan jeg gjøre hvis jeg har glemt ting på destinasjonen?

Kontakt oss så snart som mulig etter hjemkomst. For å foreta et søk etter den glemte gjenstanden tar vi et gebyr uavhengig av om gjenstanden blir funnet eller ikke, og dersom den blir funnet tar vi et tillegg for post eller frakt eller andre fraktkostnader. Fra for eksempel Tyrkia kan mobiltelefoner eller gjenstander som inneholder litiumbatterier og enkelte elektroniske gjenstander ikke sendes hjem på grunn av gjeldende sikkerhetsforskrifter. På destinasjoner hvor vi ikke har ansatte, har vi begrenset eller ingen mulighet til å hjelpe med gjenstående gjenstander.

 

Reisen var ikke som forventet, hvordan kan jeg klage?

Dersom du er på reisemålet, må du alltid kontakte våre ansatte på stedet for å demonstrere misnøyen og at vi som reisearrangør vil ha mulighet til å hjelpe og komme med mulige løsninger på problemet.

 

Skulle du likevel være misfornøyd etter hjemkomsten, kan du sende en skriftlig klage senest 2 måneder etter reisens slutt. Normal svartid på en klage er ca 6-8 uker og du vil motta en skriftlig epost med vår avgjørelse.

 

Klager behandles alltid i sammenheng med reisebetingelsene, bransjepraksis, pakkereiseloven og den generelle klagenemndas retningslinjer.

Be om å bli oppringt
+46 (10) 337 05 06
Neckermann gjør det mulig!
footer logo
tournate logo