Nedenfor har vi samlet de
vanligste spørsmålene som er verdt å lese gjennom. Husk å alltid ha
bestillingsnummeret tilgjengelig når du kontakter våre reisekonsulenter.
Fornavn Etternavn | Mobilnummer |
Epost | |
Ønsker tid | |
Hva med pass og visum?
Før du bestiller en reise
må du ha funnet ut hva som kreves for å besøke landet du reiser til. Samt hvor
lenge passet ditt må være gyldig. Du finner all informasjon om pass og visum
her.
Må jeg vaksinere
meg?
Det er den reisendes
sitt ansvar å sørge for nødvendige vaksinasjoner i forbindelse med reisen. Ta
kontakt med lege eller helsestasjon for mer informasjon og hva som gjelder for
landet du reiser til.
Må jeg ha
reiseforsikring?
Vi anbefaler alle
våre reisende å ha reiseforsikring og det er viktig å gå gjennom
forsikringsdekningen før avreise.
Kan jeg reise hvis
jeg er under 18 år uten en voksen?
Når du reiser uten
verge og er under 18 men over 16år, skal det fylles ut et såkalt vergebevis der
vergen/e godkjenner reiseavtalen. Den mindreårige må informere ved bestilling
at han eller hun er mindreårig. Skjemaet kan lastes ned fra vår nettside. Dette
gjelder charterfly. På rutefly må du alltid være fylt 18 år.
Kan et barn reise
alene på våre fly, et såkalt enslig barn?
Barn under 16 år kan
ikke reise uten følge av en voksen på charterfly. Barn under 18 år kan ikke
reise uten følge av en voksen på rutefly.
Hvordan kan jeg
bestille reisen?
Du kan bestille
direkte på nettsiden eller kontakte vårt kundesenter på telefon eller e-post.
Kan jeg gjøre
endringer i bestillingen min etter at jeg har fullført bestillingen?
Dette avhenger av
hvilken type billett du har kjøpt og hvor langt det er til avreise og om du har
kjøpt noen endrings-/avbestillingsbeskyttelse. Du må alltid kontakte våre
reisekonsulenter for personlig håndtering av eventuell ombooking.
Jeg skrev feil
fødselsdato, feil navn, gikk glipp av mellomnavn osv. Hvordan kan jeg fikse
det?
Du må kontakte våre
reisekonsulenter på telefon eller e-post så snart du oppdager feilen. Vær
oppmerksom på at det kan være kostnader for å rette feil.
Kan jeg få ekstra
rabatt hvis jeg bestiller gjennom en reisekonsulent?
Nei, du får samme
pris som på nettsiden.
Hva er
rabattkoder/kampanjekoder og hvor finner jeg dem?
Kampanjekoder er noe
vi informerer om i vårt nyhetsbrev, sosiale medier eller andre annonser. Dette
er en spesialrabatt som gjelder for enkelte reiser og bestemte perioder og den
må oppgis i rabattkodefeltet ved bestilling av reisen online på vår nettside.
Rabattkoder kan kun legges til direkte ved bestilling og reisen kan kun
bestilles online på nettsiden og kan ikke legges til i etterkant.
Hvordan betaler jeg
for reisen min?
Du kan logge inn på
profilen din på nettsiden vår og derfra betale for reisen med kort
Når må reisen
betales?
Når du foretar en
bestilling, må en registreringsavgift være tilgjengelig for oss umiddelbart ved
bestilling. Størrelsen på påmeldingsavgiften kan derimot variere avhengig av
hvor du reiser og hvilken type reise du bestiller. Sluttbetalingen for hele
reisen varierer om du bestiller en reise med charterfly eller med rutefly. Se
reisevilkår.
Får jeg refusjon
hvis jeg avbestiller reisen?
Avhengig av type
reise du har bestilt, kan det noen ganger være mulig å få deler av beløpet
tilbakebetalt avhengig av hvor langt det er igjen til avreise. Normalt får du
aldri tilbake betalt påmeldingsavgift og det overskytende beløpet er styrt av
antall dager igjen til avreise, se reisebetingelsene.
Får jeg refusjon
hvis jeg blir forhindret fra å reise på grunn av sykdom?
De vanlige
avbestillingsreglene gjelder og for å beskytte deg mot eventuell sykdom må du
sørge for å ha privat avbestillingsbeskyttelse i f.eks. forsikringen din eller
kjøp den separat. Du bør derfor alltid kontakte dem direkte ved sykdom og få
instruksjoner om hvordan du går frem. Oftest krever disse bevis på at reisen er
bestilt og legeerklæring.
Hvordan kan jeg
legge til bagasje til bestillingen min?
Du legger til
bagasje direkte ved bestilling, men skulle du gå glipp av dette kan du alltid
kontakte våre reisekonsulenter på telefon eller e-post.
Kan jeg legge til
ekstra bagasje, såkalt ekstra bagasje i tillegg til de bestilte 20 kg?
Dette avhenger av
hvilket flyselskap du reiser med og du må derfor lese under fanen som heter flyselskap.
Hvorfor endres
prisen fra en dag til en annen?
Neckermann Nordic
har i likhet med andre arrangører stadige oppdateringer på prisene, noe som
gjør at prisene kan gå opp eller ned. Prisene varierer avhengig av tilbud og
etterspørsel. Gjeldende pris annonseres ved bestilling. Ved eventuell
prisavslag refunderes ikke differansen.
Kan jeg bestille et
rom med en spesiell utsikt?
På noen hoteller kan
du velge et rom med havutsikt ved bestilling, som vanligvis koster litt mer. På
disse hotellene kan du ikke legge inn forespørsler om for eksempel havutsikt.
Hvordan fungerer det
med forespørsler generelt?
Vi tar gjerne imot
forespørsler og videresender dem til hotellet. Dette kan for eksempel gjelde
romplassering: bo i rom ved siden av hverandre, i en bestemt etasje, bestemt
rom, plassering eller lignende. Hotellene prøver å imøtekomme forespørsler, men
kan ikke garantere at de blir oppfylt.
Hvis vi er en stor
gruppe får vi grupperabatt?
Grupper er underlagt
spesielle regler og har grupperabatter. For å være en gruppe må det være minst 15
personer. Ta kontakt med våre reisekonsulenter for et tilbud. Merk at regler
for grupper kan variere og gjeldende regler kan fås med tilbud.
Bestillingen min er
kansellert, hva skal jeg gjøre?
Dette kan skyldes at
betalingen ikke har gått gjennom og når penger ikke mottas i tide, blir reisen
automatisk kansellert. Du kan også ha gjort flere lignende bestillinger uten
betaling.
Vær oppmerksom på at
dersom du foretar mer enn én bestilling, dvs. dobbeltbestillinger og betaler
for dem, er det ingen automatisk kansellering og vanlige reisebetingelser
gjelder for alle billetter.
Jeg har et problem
med bestillingen/betalingen min, hva skal jeg gjøre?
Du bør alltid
kontakte våre reisekonsulenter direkte på telefon dersom du har problemer med
selve bestillingen eller betalingen. Venter du for lenge eller sender e-post
kan det føre til at turen forsvinner.
Må jeg skrive ut
billetten min?
Nei, du trenger ikke
skrive ut billetten, det er nok at du kan vise den på for eksempel mobilen.
Kan jeg sjekke inn
online?
Dette kan variere
mellom de ulike flyselskapene, se derfor under flyselskapsmenyen og under hvert
flyselskap. Merk at det finnes flyselskaper som tar ekstra betalt hvis du ikke
sjekker inn på nett.
Kan jeg bestille
sete på forhånd på flyet?
Dette kan variere
avhengig av hvilket flyselskap du reiser med. Du finner all informasjon på vår
nettside under flyselskaper.
Hvis vi ikke
forhåndsbestiller plasser, kan vi fortsatt sitte sammen?
Tildelingen av seter
håndteres av flyselskapet og de gjør alltid sitt beste for å sikre at
reisefølger i samme booking får sitte sammen. Det er imidlertid ingen garanti
da mange faktorer spiller inn på selve sitteplassen, som hvordan reisefølget
ser ut, antall spedbarn, antall forhåndsbestilte seter med mer som
flyselskapene må ta hensyn til.
Når bør jeg være på
flyplassen i forbindelse med avreise?
Du bør være på
flyplassen minst 2-3 timer før avgang, men i høysesonger og store reisehelger
bør du være ute i god tid. Følg derfor alltid nettsiden til din lokale
flyplass.
Er det kun norske
avgangstider på flybilletten?
Nei, tidene er
alltid oppgitt i lokal tid.
Kan jeg fly når jeg
er gravid?
Det gjelder
spesielle regler for gravide, avhengig av hvor langt ut i svangerskapet du er.
Les mer på nettsiden under avgangsmenyen.
Hvordan finner jeg
ut om flyet er i rute før avreise?
Noen ganger må
flyselskapene endre sine avganger på grunn av for eksempel travel luftrom
trafikk, flyplassens øvrige trafikk, endringer i rutetider med mer. Når dette
skjer sender vi en melding via e-post. Det er derfor viktig at du hele tiden
sjekker e-posten din.
Hvordan finner jeg
ut om en flyforsinkelse?
Ved flyforsinkelser
som oppstår på flyplassen, må du legge merke til informasjonen som gis av
flyselskapet eller deres representanter. Dersom det er en større flyforsinkelse
som vi finner ut i tide eller at forsinkelsen er veldig lang, kan vi kontakte
deg via e-post/SMS. Men merk at flyforsinkelser vanligvis skjer på kort varsel
når du vanligvis allerede er på flyplassen.
Hvor mye bagasje kan
jeg ta med meg?
Dette kan variere
mellom de ulike flyselskapene, se derfor under flyselskapsmenyen og under hvert
flyselskap.
Vanligvis må du
legge til innsjekket bagasje på 20 kilo som et tillegg på billetten mens du kan
ta med en håndveske gratis, men sjekk størrelsen på håndvesken da dette også
varierer mellom flyselskapene.
Kan jeg ta med
barnevogn eller rullestol på flyturen?
Både rullestoler og
rullatorer kan medbringes gratis. Du kan også legge til assistansetjeneste på
flyplassen via våre reisekonsulenter.
Barn under 2 år kan
ta med barnevogn gratis. Barn over 2 år kan ha med seg barnevogn, men da må man
kjøpe en for innsjekket bagasje og de 20 kg av innsjekket bagasje telles med.
Jeg har bestilt
transfer, hvordan fungerer det?
Du vil få
informasjon før avreise om hvordan det fungerer på akkurat ditt reisemål, da
det varierer avhengig av om du reiser med privat transfer eller med delt buss.
Men generelt er det
representanter på utsiden av ankomsthallen med et skilt eller du blir henvist
til en bestemt skranke. Du vil da bli vist til riktig kjøretøy. Når hjemturen
står for tur vil våre reisende få tidspunktet for henting på hotellet dagen før
hjemreise
Kan jeg bestille
transfer ved ankomst til flyplassen?
Det er ikke alltid
mulig, så pass på at du alltid har bestilt transfer før avreise, men senest
24-48 timer før, avhengig av reisemålet.
Hvordan når jeg
Neckermanns ansatte på stedet?
Før avreise eller
ved ankomst vil du bli varslet med gjeldende telefonnumre og e-postadresser.
Hvis reisemålet ditt tilbyr en APP, ikke glem å laste den ned før avreise.
Hvordan kan jeg
delta på utflukter?
Du kan bestille
utflukter gjennom våre ansatte på stedet på gjeldende telefonnumre og
e-postadresser du mottar. Du kan også lese om våre populære utflukter på
nettsiden før avreise.
En nødsituasjon har
oppstått, hva gjør jeg?
For din sikkerhet
har vi også en nødtelefon. Nødtelefonen er bemannet etter kontortid mellom
18.00 og 08.00 og skal kun ringes ved akutte hendelser som sykdom og ulykker.
Hva gjør jeg hvis
jeg er misfornøyd med hotellet eller andre ting på reisemålet?
Du må alltid
kontakte våre ansatte på stedet eller på telefon eller på annen måte som du har
fått beskjed om når du er med på reisen og ha en dialog om misnøyen. Du bør
ikke ringe våre reisekonsulenter med mindre du ikke kan få tak i våre ansatte
på destinasjonen.
Når må jeg forlate hotellrommet
på avreisedagen?
Du må forlate rommet
senest kl.12.00 selv om flyet ditt går senere. Du kan se på muligheten for å
beholde rommet mot en ekstra kostnad. Dette er et oppgjør mellom deg og
hotellet. Har du bestilt All inclusive eller andre måltidspakker avsluttes også
disse når du sjekker ut.
Hva kan jeg gjøre
hvis jeg har glemt ting på destinasjonen?
Kontakt oss så snart
som mulig etter hjemkomst. For å foreta et søk etter den glemte gjenstanden tar
vi et gebyr uavhengig av om gjenstanden blir funnet eller ikke, og dersom den
blir funnet tar vi et tillegg for post eller frakt eller andre fraktkostnader.
Fra for eksempel Tyrkia kan mobiltelefoner eller gjenstander som inneholder
litiumbatterier og enkelte elektroniske gjenstander ikke sendes hjem på grunn
av gjeldende sikkerhetsforskrifter. På destinasjoner hvor vi ikke har ansatte,
har vi begrenset eller ingen mulighet til å hjelpe med gjenstående gjenstander.
Reisen var ikke som
forventet, hvordan kan jeg klage?
Dersom du er på
reisemålet, må du alltid kontakte våre ansatte på stedet for å demonstrere
misnøyen og at vi som reisearrangør vil ha mulighet til å hjelpe og komme med
mulige løsninger på problemet.
Skulle du likevel
være misfornøyd etter hjemkomsten, kan du sende en skriftlig klage senest 2
måneder etter reisens slutt. Normal svartid på en klage er ca 6-8 uker og du
vil motta en skriftlig epost med vår avgjørelse.
Klager behandles
alltid i sammenheng med reisebetingelsene, bransjepraksis, pakkereiseloven og
den generelle klagenemndas retningslinjer.